fredag, november 14, 2008

Stående hunden och Stolte Krigaren

Att det är nyttigt med motion har väl inte undgått någon. Inte mig heller. I vår familj har vi olika intressen som handboll, fotboll, dans, yoga och promenader. Man ska inte underskatta värdet av promenaden! Och som vardagsmotion måste jag säga att springa efter bussen, hoppa över en ej kastad soppåse på väg ut genom ytterdörren (jag, inte påsen tyvärr...) inte alls är att förakta. Men om jag tänker på motion i mer organiserad form så finns det ju en uppsjö att välja på. Jag har då valt yoga, afro, och styrketräning. Det låter som jag är ett träningsfreak, inte alls, utan mer utav en periodare av dessa grenar. När jag var liten fick jag ibland följa med min mamma som gick på "husmorsgymnastik". Denna gymnastik utövades i en källarlokal och leddes av en kvinna som med hög röst delade ut order. Jag har ett svagt minne av en kvinna som satt och spelade piano till detta och vi barn som följt med satt knäpp tysta på hänvisad plats i 45 minuter. Inte kan jag komma ihåg att något av oss barn som var där så mycket som smackade med tungan, än mindre rörde på en endaste kroppsdel av rädsla för att få skäll av "ledartanten" eller att få höra att man skämt ut sin mamma. Men, jag kommer ihåg "armar uppåt sträck" och "pendla bakåt och pendla framåt", "dutta med stårtå framåt och bakåt". Och jag undrar, vart tog "armar uppåt sträck" vägen? Och att "pendla framåt och bakåt" med nyss nämnda armar? Detta minne kom över mig härförleden när jag utövade ett yoga-pass. En tanke med yoga är just att lära sig tränga undan de tankar som pockar på under passet och bara vara fokuserad här och nu. Men den här tanken, med mamma i sockeplast och "armar uppåt sträck" var svår att bli av med om jag säger så. Jag lyckades till slut i alla fall och lyssnade sedan till andra instruktioner där och då som "Stående hunden", "Stolte Krigaren" och "Catstretch"............... Häromdagen var jag på ett afro-pass och där "plockar vi ned solen", "hyllar jorden och himlen" och "håller i en påk". Motion ÄR kul och om inte annat, minnesvärt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar