onsdag, juni 27, 2012

Housewife-praktik

Dagarna går hejsan-svejsanfort och över alltihop skiner solen ständigt. Hur härligt är inte det när man läser om regn, rusk och gråväder hemmavid? Sol vill vi ha och det har vi fått. Check. Fast jag hoppas det blir det hemma också. Faktiskt.
Den här veckan har jag tränat på att vara lite av en amerikansk housewife. Lite praktik kan ju aldrig skada tänkte jag och rockade loss bland kastruller, stekpannor och tvättunnor i lägenheten. Det gick ganska bra eftersom jag ändå tränat ganska länge men vissa saker har jag ändå lärt mig "the hard way". Som till exempel att om man har en gasspis är det ytterst olämpligt att luta teflonstekspaden mot stekpannekanten i väntan på att vända fiskbitar. Den brinner nämligen upp då. Och smält plast luktar inte gott.
"Va"?
"Det brinner"?!
"Ja mamma".
"Du har just stoppat en stekspade i eld".
"Jaha".
The hard way.
Just det här amerikanska köket är väldigt välplanerat, man kan liksom sköta hela housewife-jobbet utan att behöva flytta sig så långt. Gasspisen framåt, tvättmaskin o tumlare i ryggen, diskmaskinen snett till vänster. Kylskåp till höger. Vad mer behöver man?????
Jo. En handyman när det blir stopp i avloppet. Visserligen är den här housewifen en händig en men sista stoppet i toan rådde jag inte på. Alls. Stora Syster visste på råd och ringde ett telefonnummer och vips, tjillevips, stod det en man i badrummet med lämplig utrustning och så var det lilla problemet löst.
Han hade andra grejer än en stålgalge om jag säger så..........
Ja.
Och som det sig bör för en "housewife" så haver jag shoppat lite. I måndags begav sig jag och Lilla Syster in till Santa Monica på shoppingtur. Detta är ett Mecka för skoinköp! Hur mycket skor behöver man? Och vet ni att 10 par skor väger ungefär 8,6 kg????? Viktigt vetande!
Mitt emellan skoprovningar tog vi oss litet att äta och då slog det mig plötsligt att i samma stund vi satt på restaurangen guppade Stora Syster och Store Bror runt på Stilla Havets vågor på en fisketur. Då gungade det till i mamma-hjärtat, tänk om de går på grund?
Så klart de inte gjorde. De hade en finfin fisketur och vi hade en finfin shoppingtur. Jag bara blir lite sådär ibland. Mammaängslig.
Äventyret fortsätter nästan en vecka till. Vi har nu packat ihop lägenheten, agerat flyttgummor och flyttgubbe och ska om en liten strax ge oss ut på en biltur.


1 kommentar: