söndag, juni 03, 2012

Paxad!

Vi har varit på cykeljakt, Lilla Syster och jag. Ett presentkort skulle håvas in och på presentkortet stod det just "en cykel" så cykeljakt var jättelämpligt.
Sett annons minsann. Bra pris.
Bra pris är jättebra för ensamma mammor, man dammsuger efter "bra pris" även med presentkort. Allt är väl en tävling????
Väl i affären konstaterades att det fanns 18 rosa cyklar och en svart kvar. Runt den svarta surrade det mycket folk men ingen kom till skott.
Så. Jag trängde mig fram, tog tag i den svarta cykeln, drog till mig Lilla Syster och väste:
"Hoppa upp på cykeln".
Ja. Som den tonåring hon är, gjorde hon omedelbums som mamman sa........  Upp på cykeln bara.
"Passar den bra"?
"Ja, men............"
"PASSAR den bra"?!
"Ja, men mam..........."
"Vi tar den"!
"Halloj, försäljaren, vi tar den här"!
För att markera att cykeln skulle bli vår dängde jag handväskan i cykelkorgen = paxad.
"Nämen hör nu här......" var det någon som harklade sig i bakgrunden.
"Den där cykeln tänkte vi..........." yttrade sig en kvinna i min ålder med en tonårstjej i hasorna.
"Du kan väl inte bar...............".
Jo. Gick hur bra som helst.
"Fast. Vi var nog först" sa jag lite lagom kaxigt. (en nyss uppfunnen egenskap hos mig......)
"SOM vi har letat............"
Och hon gav sig. Direkt. Vafalls?! (JAG hade inte direkt stått på mig om hon envisats men det kunde ju inte hon veta)
Sen.
När allt var färdigskrivet och klart frågade jag vad det var Lilla Syster hade försökt säga.
Hon stirrade på mig och sa med torr röst:
"Jag försökte säga att den där mamman och hennes dotter nog VAR först på cykeln".
"Du är så himla pinsam".
"Pinsam"?!
Jag?!
Aldrig i livet.


10 kommentarer:

  1. Fniss, jag trodde du skulle avsluta med att hon ville ha en rosa :)

    SvaraRadera
  2. Ezter: Mmmm. DET hade varit pinsamt! ;)!

    Dotra: Yes! 9 dagar! <3!

    SvaraRadera
  3. Haha, du är för underbar!! Inte ett dugg pinsam om du frågar mig ;)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat! Jag hade aldrig vågat. Kram!

    SvaraRadera
  5. Starkt jobbat, jag skulle nog inte våga. Kram

    SvaraRadera
  6. Underbar taktik det där med att dänga handväskan i cykelkorgen! Den ska jag anamma. Man kan väl använda den oavsett vad det är man vill ha, eller hur?

    SvaraRadera
  7. Cina, hjälte. Antar att dotter är nöjd och stolt i smyg! :-)

    Och till Nilla: Dänga handväskan i cykelkorgen funkar bra under förutsättning att det finns en korg. Annars tar man med egen som man applicerar på lämpligt ställe.

    SvaraRadera
  8. Heja Cina. Så ska en slipsten, jag menar cykel, dras!

    SvaraRadera
  9. Jag antar att jag hade blivit skitförbannad om jag varit en av dom som stod där runt cykeln, men är ändå full av beundran över ditt handlande. Var också orolig ett tag att du skulle avsluta med att säga att dottern hade velat ha den rosa.

    SvaraRadera