måndag, juli 10, 2017

När man kom av sig och sen kommer igen

Bloggandet kom av sig och nu är vi hemma! Vi lämnade Zadar en tidig tisdagmorgon, tog motorvägen norrut innan vi vek av på en mindre väg mot Slovenien. Att åka mindre vägar är roligare, finare och inte lika tröttsamt men Autobahn är bra transportsträckor!
Vi hittade ett mysigt fik i en sömnig lite by och här var priserna hälften mot inne i Zadar och Zaton. "Doris restaurang", en riktig pärla.
Vi tog oss sen in i Slovenien och det första som hände där var att en geting flög in i min jacka (hade slarvat att knäppa kragen ....) och stack mig i nacken. Det gjorde verkligen ont och Hjärtat fick stanna hojen så jag fick ut getingen ur jackan och badda med våtservett. Inte för att det hjälper mot getingstick men det kändes bättre ändå! Vi stannade i Bled vilket är som att kliva in i en saga. Vi tog en roddbåt och roddes ut till en ö med en fin kyrka och finfin utsikt.
Dagen efter styrde vi mot Österrike och Tyskland. Varmt, soligt, stökigt runt Hamburg där G20-mötet gick av stapeln men vi snirklade oss förbi och landade i Schweinfurt. En liten pärla, väldigt fint hotell, restaurang och vinbar! Vi åt där och kyparen blandade vin och gjorde en egen liten provning för mig. Väldigt gott och kul efter en lång resdag! Det kommer jag att minnas liksom att SKF har en stor testfabrik där! Bokstäverna kändes igen när vi rullade in i stan. Eftersom vi var på hemväg var nattstopoet här "bara" ett och nästföljande dag tog vi oss till Lubeck igen, ett säkert kort! Samma hotell som på nervägen, middag på Rathause på torget i solsken och musik från olika håll. Många musiker samlas och spelar klassisk bland valven och det är stundtals riktigt maffigt att lyssna på! Fredagsmorgon vaknade vi till mulet väder och under tiden vi åt frukost kom det en regnskur. Mer kläder på under mc-stället, vi laddade för kyligt och regn. Men det klarnade istället upp och färden genom Danmark var behaglig. Färjan till Helsingborg och det var tre veckor sen vi for åt andra hållet. Väl in Sweden var målet Markaryd och besök hos "Ester", en fin tradition för tredje året i rad. Vi bjöds på god mat, trevligt sällskap och timmarna flög iväg! Vi fick tacka för oss och åkte mot Jönköping i regn, 14 grader och ja, det var kallt! Jönköping bjöd på sämsta rummet på hela resan, om detta kan skrivas ett eget blogginlägg en annan gång! Priset var dock inte det billigaste ....
På lördagen kryssade vi mellan skurar och vips var vi hemna! 630 mil och två trötta men glada resenärer steg av hojen efter ett otroligt äventyr och en utmaning.