fredag, januari 06, 2023

Trettondagen

När kidsen var små var Trettondagen en julgransplundringsdag med Postfolket då både mamma och ex-maken jobbade på posten. Precis som när jag och mina syskon var små då mamma klädde oss i fina kläder och så pulsade vi iväg över bron in till stan och festen. Det var för övrigt det enda tillfället på året när vi fick köpa lotter och det var generöst med priser så en och annan vinst kom med hem.
Postfolket har sedan länge upphört med sina julfester, tror att det enda som finns kvar är en golfsektion. Om ens det. 
Så, ingen julgransplundring idag. Vi avvaktar till nästa lördag då MSE fritid, fritidsföreningen på jobbet, anordnat en. Biljetter inhandlade, killarna är taggade och Minstabarnbarnet ska med. Tur jag har två armar …..
Dagen idag blev istället dagen för årets semmelpremiär. Den första är alltid godast tycker jag. Vi firade premiären med Lilla Systern med sambo, vi gick först en långpromenad och avslutade med kaffe och semla hemma hos dem. Lugnt, skönt och roligt.
Resten av dagen ska ägnas åt handboll på tv då Sverige möter Serbien och jag fortsätter pyssla ned julen.
Jag brukar alltid ställa allt på matrumsbordet och så står det där ett par dagar. Lite till allmänt beskådande, allt på en gång och sen någon dag när andan faller på hämtar jag kartongerna på loftet och packar ned hela klabbet och så åker kartongerna upp på loftet igen. Varje år brukar jag skriva en lapp och lägga i en av kartongerna, vilket datum jag packar ihop julen, vart vi firat jul, vädret och hur vi haft det. Prisa post-it-lapparna!

Snipp, snapp snut så var julen slut.



Dagens bulle. Blåbärssemla. 

1 kommentar:

  1. En fastlagsbulle om året äter jag kanske.
    Inte konstigt posten inte har julfest, de har ju inte något annat heller längre😉
    Ha en fin kväll och morgondag! Eval8

    SvaraRadera