onsdag, juli 28, 2010

En egen Spindelman

"Usch, vad det kliar på benet" sa Älsklingen härförleden.
"Du har väl fått en fästing, ett myggbett, bromsbett eller getingstick" tyckte jag med tanke på att insektsbeståndet vid Lilla Huset på Ön är stort och så var det inte mer med det.
Men så blev Älsklingen blek om nosen, frös och blev så trött, så trött. Inte likt honom alls. På något vis. När så musklerna började värka och göra ont, bettet blev rött, blått och fult var det dags att agera.
"Borrelia" sa sjukvårdsupplysningen tvärsäkert.
"Kontakta din husläkare"!
Husläkare??? Jo, tjena! Husläkaren befinner sig i Lilla Staden, Älsklingen på en ö i skärgården. Nya samtal och en tid på en skärgårdsklinik. Äntligen!
Efter lite provtagning, påtittande och klurande av flera doktorer kom så diagnosen:
"Spindelbett"!
"Va"?!
Darling har blivit biten av en spindel, vilken sort har vi ingen aning om. Antibiotika, vila och vänta i 7 dagar. Idag är dag sex av kuren. Ännu har han inte börjat äta flugor, spinna nät eller klättra på väggarna så jag förmodar att kuren hjälper. Jag har i alla fall en egen "spindelman".

11 kommentarer:

  1. En spindelman minsann - själv har man en bläckfisk! ;-))

    Hoppas att kuren hjälper!

    SvaraRadera
  2. Kan spindlar bitas? Nä, nu! Jag har spindelnät på balkongen och därmed spindlar, nu blir det krig!

    SvaraRadera
  3. Men visst hade det varit lite häftigt om älsklingen kunde klättra på väggarna, tänk vad han kunnat uträtta då!

    SvaraRadera
  4. Nej tack - det vill jag INTE ha!

    Vill inte veta om att de kan bitas...också. ;)
    Har lyckats bli av med min spindelfobi sedan några år tillbaka.

    Så jag förtränger detta inlägg blixtsnabbt.

    Soliga hälsningar!

    SvaraRadera
  5. ..gulp..
    s p i n d e l b e t t?
    VA?
    Ojsan hoppsan.
    plötsligt blev även jag blek om nosen..
    Eh..jasså.
    Hugaligen!
    Men häftig älskling du har.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Du får väl hålla ett öga på honom så han inte börjar göra nät... ;)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Nog hör det till ovanligheten att få ett spindelbett, men jag har hört att det förekommer. Han kan känna sig lite märkvärdig nu då, din spindelman, han är inte riktigt som andra

    SvaraRadera
  8. Vilken tur att det inte var borelia, men det där lät ju inte trevligt det heller.
    Jag avskyr spindlar men visste inte om att dom bits. Nu avskyr jag dom helt plötsligt ännu mer...
    Kram

    SvaraRadera
  9. Oj! Inte visste jag att man kunde bli så sjuk av ett spindelbett! Jo alltså att det i Sverige kan finnas så farliga spindlar. Hoppas nu att han, Spindelmannen, blir helt återställd.
    Kramar och pöss i pannan.

    SvaraRadera
  10. Nytt för mig att spindlar bits. Har den kommit från främmande land, våra svensk spindlar ska vara fridfulla. Nu blir nog din spindeman ett forskningsobjekt - vad händer efter spindelbett- troligtvis inget, antibiotika hjälper för det mesta.
    Ta hand om er.
    Kram Viola

    SvaraRadera