måndag, december 29, 2008

2008

När jag skriver det här är det två dagar kvar av 2008 och sen ska vi vänja oss vid att säga och skriva 2009. Ett helt nytt år, som ett blankt ark färdigt att fyllas med anteckningar, noteringar och händelser. En del är redan förutbestämt, som födelsedagar, de ändrar man ju inte så gärna på. Och traditionsenliga helger, jag menar, midsommar på Tjägö med midsommarstång på bryggan och dragkamp på Norra Stavsudda, det är ju liksom redan inskrivet. Men för varje dag finns i alla fall några blanka rader. Och det är MITT nyårslöfte, att hålla fler blanka rader i almanackan. Det går, det vet jag för jag har tränat. Annars så är jag inte så mycket för nyårslöften, min omgivning är så benägen att tolka mycket av det jag säger som löften (barn gör ju gärna det) så jag känner mig lite "löftes-trött". Men blanka rader var det. Om jag ser tillbaka på 2008 så är det ju fullt. De blanka raderna jag haft är ändå märkta, så jag vet att det jag gjorde då och där, det gjorde jag spontant och för att JAG ville. Och det är ett par markeringar, faktiskt, som jag är stolt över. Jag är övertygad om att det är sånt som hjälper en att leva här och nu. Ibland har jag tänkt att "nä, nu.... den här dagen vill jag reklammera" men det är ju liksom bara att bita ihop. Och så händer något annat och så är reklamationsämnet bortglömt eller i alla fall mindre angeläget. En sån trevlig händelse som inträffade var LONDON-resan med älskade Sambon. Det var en av höjdpunkterna det här året. I LOVE LONDON. Det kan man väl få göra? Och jag vill minsann dit igen. En annan händelse, mindre trevlig men i alla fall minnesvärd, var sista semesterveckan på älskade Tjägö då det blåste full storm och vi inte kunde åka hem. Jag var där själv med barnen och det var allt lite läskigt när strömmen gick, saker blåste i sjön och katten försvann. Men allt löste sig. Store Bror rodde i vassen när det mojnat lite och hämtade hem luftmadrasser, flytvästar, hinkar och annat smått och gott. Strömmen kom tillbaka likaså katten. Och landkrabborna Lantz har nu lärt sig att INTE lämna saker vind för våg på bryggor och bänkar för du vet INTE när herr Vind får för sig att pusta ordentligt och att alltid veta var ljus och tändstickor finns SAMT kommer vi hädanefter alltid se till att det finns fungerande batterier i ficklampan som hänger på hatthyllan. Och vi kommer att låsa in katten om det blåser mer än 10m/s. Bara för att! Jag ser riktigt fram emot vad jag ska skriva om nästa år. Men nu gör jag så där igen. Rusar på i tanken. Här och nu. Nu och här. Just ja, så var det. Här och nu. Gott slut på 2008!

1 kommentar: