torsdag, december 11, 2008

Man lär sig!

Man lär sig så länge man lever, ett påstående som är så sant, så sant. Jag har t ex lärt mig ganska nyss att inte ha för bråttom när besticken skall sättas ned i diskmaskinen ty då kan man få en smutsig gaffel under tumnageln. Aj! Man ska heller inte ha för bråttom när man öppnar en förpackning med fläskfilé med största kock-kniven för då kan man skära sig djupt i långfingret. Ajaj. Och man ska absolut hålla koll på kökspallar om man tänker sig att kliva upp på dem och kliva ned helskinnad. Annars blir det: megaAJ, ganska länge! För att inte tala om hur smärtsamt det kan vara att lära sig att INTE rensa bort kärnorna i en röd chili med tummen. Aj och Oj?! (Som mamma till en kock får man ju skämmas över dylikt tilltag. Men även solen.......) Den senaste veckan har jag även lärt mig att när jag öppnar ugnsluckan ska jag titta på det som är inuti varma ugnen istället för att titta på det som Lilla Syster har i handen bakom ryggen på mig. Annars jätte-AJ på armen......... Och jag ska absolut hädanefter ha stenkoll på att kniven sitter fast i knivstället innan jag släpper taget........ Aj. Jag som sällan eller aldrig skäller, förebrår eller på annat sätt dömer barnens misstag, knasiga beslut, annorlunda handlande brukar säga till dem: "Och VAD kan du lära dig av det här"? Jag har lärt mig: Jag har varit alldeles för mycket i köket och varit lite stressad. Konsekvens? Jag har packat väskan och styr nu kosan till Stockholm ett par dagar. Ska mysa och pysa i Sambons nya övernattningslya, gå promenader, dricka varm choklad någonstans på Djurgården, läsa, samla ihop mig, stressa ner och hoppas att mitt enorma "pallfallsblåmärke" försvinner snabbt, att skärsåren på fingrarna läker snabbt och att brännblåsorna torkar ihop ännu snabbare. Jag tar helt enkelt en TIME-OUT!

2 kommentarer:

  1. Men morsan, väldigt imponerad att du fortfarande lär dig saker, men som sagt man lär sig nått nytt varje dag.. känner ju dock att jag som äldsta dotter har som skyldighet att inflika lite med rättelse om sthlms visiten: Den kommer kanske bli lugn men du kommer vara stressad över att lillebror kanske...och att wimsan måste... och att Lollo borde!! haha men du är ju våran egen lilla hönsmamma. och tacka gudarna för de;) måste ju även påpeka att hade jag vart i sthlm så hade jag inte valt varm choklad på djurgården!!! Jag hade valt skumpa på stureplan!!! Ett lite tips från mig till dig.... pussar och kramar från din äldsta dotter som absolut inte är bitter över att mamman är i sthlm och dottern jobbar julbord ;)

    SvaraRadera
  2. Haha! Du känner mig du, Största Systern! Och visst har jag ringt hem och visst har jag undrat. Jag är ju ett kontrolltroll........ Men mestadels lyckades jag hålla "det" i schack och har njutit i fulla drag. Och inte blev det choklad på Djurgården..... ett gott rött vin på Trattoria de Romana i Gamla Stan bidde det istället. Men jag SÅG Djurgården!

    SvaraRadera