onsdag, januari 07, 2009

Snabba ryck!

7.30 i morse sov barnen, katten och jag. 7.33 sov vi inte. 7.36 var övervåningen invaderad av hantverkare som skulle börja riva vårt badrum. Nu var det ju inte så att ett gäng hantverkare promenerade förbi vårt hus av en slump och bestämde sig för att gå in och riva ett lämpligt badrum. Ånej. Så enkelt och överraskat ska vi inte ha det. Projektet är noga förberett och genomtänkt, utom en liten, liten detalj. Startdatum. Det skulle vi återkomma till efter helgerna. Och det gjordes idag, alltså på samma gång som starten genomfördes. Snabba ryck kallas det och nu är bygget igång. Jag har skrivit om det tidigare och nu finns det ingen återvändo. Under väntetiden har jag hört den ena hiskliga historien efter den andra om havererade badrumsprojekt och lååååååååååååååååååååånga byggtider men jag har slagit dövöronen till. Precis som jag gör när "förlossningsmaffian" går igång som livligt och målande berättar om de mest förskräckliga förlossningar som någonsin genomlidits, jag vill ju inte veta läskiga detaljer utan är mer intresserad av resultatet, dessa underbara, skrynkliga, blöta små människor som ser en i ögo..... Ja, just ja. Det här handlade ju om badrummet. Jag håller tummarna för att det ska gå just så bra som de sa när jag skrev under avtalet, och hittills har det fungerat bra: jag har t ex bara påmint dem en gång om att VI ska riva inredningen själva, (det behövdes när de började skruva loss toalettstol och bära badkar...), vidare har jag bara en gång idag behövt gå runt till grannarna och talat om att vattnet stängs av en stund för någon bestämde på -80-talet att "om kallvattnet ska stängas av på övervåningen i en lägenhet, så ska det stängas av i de andra fem lägenheterna också. Basta". Jag har fattat beslut om att det ska åtgärdas genom att rörmokarna ska sätta in "t-rör" med ballofix? i MIN badrumsvägg. (Efter rekommendation naturligtvis.....) Jag har även tre gånger idag bett om ursäkt när någon av hantverkarna slagit skallen i hallampan utanför badrummet, jag borde ju bytt lampan innan de kom för tänk om det blir extra pålägg på räkningen för det?? Risk liksom. Men jag ska sluta be om ursäkt, nu borde de ju ha lärt sig läxan och jag kan ju inte vara hemma hela tiden. Likaså har jag endast en gång behövt påminna dem om att elementet ska bort från väggen för att där ska ju hänga en handdukstorkare så småningom, hoppas jag! Och så har jag bara en gång i dag ringt kakelfirman för att höra var i all världen kaklet är som vi beställde 1 november och det undrade firman också. Så visst tror jag att det här ska gå bra, det gäller ju att vara positiv och se framåt. Se framåt till den dagen då jag tar premiärdoppet i nya badkaret i ett kaklat, klinkat och fräscht badrum. Det närmsta att se fram emot är när kära Sambon ska riva nämnda badrum i helgen. Jag vet i alla fall ATT han kommer att göra det och NÄR! Bara en sådan sak.



Badrummet som sannerligen behöver renoveras!


Eeeeeh? En liten rörinstallation.


Där elementet satt kan vi ana en vit tapet med dillkronor!
I ett badrum? Frågor på det? Någon?


Nope. Elementet ska INTE sparas utan bytas mot en handdukstorkare. Ju.




1 kommentar:

  1. Haha va roligt att de har börjat nu... ´skulle vilja se hur katten reagerar på dessa hantverkare.. vet ju hur hon va när vi gjorde om badrummet!! Hon skulle bestämmt vara med och springa där inne, för det är ju mycket roligare att de skulle kela med henne än att riva. Hon tyckte dock inte att det var så roligt när de borrade, då ville hon inte vara med. Men när hon sen kunde rulla runt i allt borr-damm för att sedan springa in i VÅRAN säng det va JÄTTEROLIGT!!! så lycka till :) haha

    SvaraRadera