torsdag, oktober 10, 2013

Trolltider

Det finns ett par saker i livet som jag ogillar. Skarpt.
Högt på den listan just nu finns DEPRESSION. En j-a skitsjukdom om ni frågar mig. Ack så vanlig. Hjälper inte ett dugg. Jag har varit drabbad själv så jag har mina aningar även hur det är att vara på andra sidan. I sjukdomen.
Jag hatar det oavsett vilken sida jag befinner mig på och ser nu på nära håll hur "depp-trollet" drar bort en helt livs levande människa mot ett skuggland där jag än så länge bara är åskådare som genom en glasskiva. Inte hörs jag, bara syns, skuttandes längs med sidan och vilt vevandes med armarna för att påtala livsnärvaro.
Jag skriker allt jag orkar:
"Det går över, du ska inte stanna där i evighet"!!!!!
"Håll ut, jag hämtar hjälp"!
Min röst bara studsar och jag ser att jag inte når fram. Inte ända in. Hur länge har vi sett tecken? Symtom? Varför har vi inte reagerat? Vad kunde jag gjort annorlunda?
Åh, alla dessa självförebråelser som dansar runt inombords när jag valsar fram i sjukvårdsapparaten och ska hävda någons röst inom psykiatrin. Inte den lättaste plätten på jorden faktiskt. Varken att brottas med sjukvård eller att ha dåligt samvete. Nu är jag inte typen som ger upp och jag drivs av den där ängslan i maggropen. Vi ska fixa det här.
Jag längtar tills trollet släppt sitt grepp för visst kommer den dagen. Den känns bara så väldigt långt borta just idag!

4 kommentarer:

  1. Hej! Brukar kika in hos dig ibland även om jag inte lämnat något avtryck tidigare. Hitta din sida genom någon gemensam bloggvän.

    Går igenom samma sak och känslan av att stå utanför den där bubblan är nästan lika tuff som att befinna sig på insidan. Men värst är maktlösheten och inte känna att den hjälp man söker inte är tillräcklig eller näst intill obefintlig ibland. Kanske beror det lite på vart man bor och ålder på den som mår dåligt?

    Jag skrev mer öppet om det på min gamla blogg, men har nu valt att vara lite mer anonym och inte fullt så utlämnande. Just nu är det lite lättare, men det går upp och ner...

    StyrkeKram till dig!♥

    SvaraRadera
  2. Det är nog lika svårt på vilken sida av bubblan man befinner sig. Som du vet har jag varit på båda sidor bubblan. Just nu vet jag inte var jag är. Du vet var du kan skriva av dig eller ringa eller vad du vill! Kram!

    SvaraRadera
  3. Kan inte annat än hålla med. Hoppas personen kommer ut ur bubblan snart.

    SvaraRadera
  4. TjockMorsan: Hej!!!! Välkommen! Svåra saker är det, den där maktlösheten! Tack för din omtanke!

    Ezter: Du är här!!!! KRAM!

    Spader Madame: Illa kvickt hoppas jag!

    SvaraRadera