torsdag, oktober 29, 2015

När man vaknar ur en dröm

Jag vill vakna på ett plågsamt vackert ställe, höra havet slå mot klippor och måsar skria. Se skira vita sovrumsgardiner leka tafatt med ljummen sommarvind och jaga solskuggor på ljusgul tapet. Jag vill känna doften av nybryggt kaffe, solvarmt altangolv under mina bara fötter och sitta bekvämt med tunn morgonrock och bli serverad frukost utomhus på vitt porslin med blå ränder. Vita äggkoppar, solgul apelsinjuice i höga glas.
In my dreams.
Vaknar för femtielfte morgonen till ett envist borrande från de renoverande grannarna. Hur mycket kan man borra i ett radhus utan att det faller ihop som korthus? Jag förmodar att vi är ganska nära att få veta sanningen........ Tänker de bo i ett såll? Vad GÖR de egentligen? Hur lång tid ska det ta?
Jag ger upp tanken på sovmorgon och tar mig ned i mitt radhuskök. Någon har redan ätit frukost, jag kan se blåbärssoppespåren, utspillda flingor och kladdig smörkniv på köksbordet. Hej mitt liv! Jag är vaken nu!

4 kommentarer:

  1. Den där drömda drömmen, den delar jag gärna. Här byts det tak hos några grannar, det låter rätt rejält det också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmmmm. Det gjorde Hjärtats grannar också för ett tag sen. Men det gick kvickt, fyra dagar så var det klart!

      Radera
  2. Gillar´t. Drömmen alltså :-) På lördag vaknar jag förhoppningsvis upp till någorlunda varma vindar i alla fall. Risken finns att de är lite hårda. Det blåser friskt på södra delen av Gran Canaria, men vad gör väl det i jämförelse med ett och annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Hoppas ni får en härlig, mysig och trevlig resa! Kram!

      Radera