torsdag, oktober 01, 2015

Trädfunderingar

Oktober. Soligt. På altanen blommar pelargonerna fortfarande. Har suttit där och druckit kaffe med katten vid fötterna och tittat på nya grannarna som flyttar in idag. Funderar även på om "skitstora trädet" ska sågas ned. Det är väldigt högt nu och om det skulle komma en höststorm, står det pall då?
Grannen skulle bli glad, trädet skuggar deras tomt och vi skulle slippa 1 ton löv på yttepyttetomten..... Men. Man sågar ju inte ned träd hur som haver tänker jag. Det där trädet kan jag se från Lilla Systerns sovrum, ligger ibland på hennes säng och lyssnar på vinden i löven och gillar det helt enkelt. Det har tröstat mig ibland när jag varit ledsen, jag tar ibland en kopp kaffe och sätter mig med ryggen mot trädet och tycker att jag får lite energi, det susar sommarvind genom grenarna och viner höststormar, på vintern ligger snön som täcke på grenarna. Skulle jag sakna det?
Ja. Sånt funderar jag på idag. Ett träd.

3 kommentarer:

  1. Känner igen tankarna...
    Och under marken finns ett rotsystem som är minst lika stort som trädkronan! En hissnande tanke...

    SvaraRadera
  2. Såga inte ner det! Vi sågar ju inte ens ner vår spruckna björk!

    SvaraRadera
  3. Fru Fransson: Åh! Fler som tänker på träd! Skönt! Ja, de är imponerande när man börjar tänka.....

    Ezter: Där ser man! Nä, jag velar........

    SvaraRadera