torsdag, oktober 15, 2009

Flytta hemifrån

Den gamle trotjänaren IVAR ska flytta hemifrån. Vid pass 23 år fyllda kan ju det vara på tiden! Ivar har stått ut med det mesta och aldrig, aldrig klagat. Jo, bara en gång, när han av pur utmattning och tjurighet släppte ifrån sig ett par mojänger som höll ihop hela honom. Då rasade halva Ivar i golvet. Inte skadade han sig, ånej då, men lämnade märken i DEN parketten så att ingen, ingen någonsin skulle glömma att han blivit felbelastad. Sedan dess har vi tagit det vackert med honom. Lite målarfärg då och då. Olika så klart. Han har ju följt med oss till, få se, (räkna, räkna, tänk....) till fyra lägenheter, 1 hus och sedemera 1 radhus. Alltid har vi sett till att han passat in. Han har haft det himla bra. Inte ens när ungarna använde honom som ribbstol klagade han. Nej, han stod pall. Visserligen fastskruvad i väggen för säkerhets skull men han kunde ju ha släppt ifrån sig ett hyllplan eller två. Men inte min Ivar.
Ska han verkligen flytta? Kommer vi inte att sakna honom?
Jo. Antagligen.
Men nu HAR vi bestämt oss för att ha lite nya, valda-tillsammans-möbler, Älskade Sambon och jag. Vi har levt i ett hop-plock från mitt gamla liv, hans gamla liv och nu tyckte vi att
"Näe. Nu gör vi något alldeles, alldeles eget".
Jag tycker mig ha hört att Ivar och Mormors gamla skåp har diskuterat på nätterna varför just Mormors gamla skåp ska få vara kvar men inte Ivar. Skåpet har tröstat honom med att tala om att han inte förpassas till evigheten, utan ska få vila ett slag i ett förråd. Som tack för lång och trogen tjänst liksom. Med det har Ivar låtit sig nöjas.
Hejdå Ivar!

Ivar i sin glans dagar.

Till och med katten Martini har gillat Ivar!

14 kommentarer:

  1. Här finns det också en trogen Ivar. De äldsta delarna följde med mig när jag flyttade från man och barn. Sedan har han utvecklats lite eftersom tiden gott. Han är grym på att sluka grejer. Här får han hänga med ett bra tag till.

    SvaraRadera
  2. Här finns ingen Ivar men dock Billy 1 & 2.
    Inte är de snygga direkt men oh så praktiska.
    De får nog hänga med ett tag till.
    Däremot har min gamle Philip kastat in handuken. Det är med stor sorg som jag måste skaffa en ersättare. Han har ju hängt med ända sedan jag flyttade hemifrån.

    Det är inte alltid så lätt att säga 'ajöken' till gamla trotjänare.

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Härligt med en gammal trotjänare från IKEA! Kul med lite förnyelse ibland dock! Hoppas ni hittar en som är lika trogen och lojal! Kram

    SvaraRadera
  4. Har ingen Ivar men en Klippan i ungefär samma ålder. Älskade Klippan var min allra första möbel när jag flyttade hemifrån och den har hängt med sedan dess. Nu står den i Bus rum och är hans allra käraste tv-soffa som för några veckor sedan var nära att bokstavligen falla i bitar. Mannen räddade dock livet på den och den fick även en makeover med nyfärgat överdrag så den får nog hänga med ett tag till i Bus rum.

    Ivar verkar ju vara en tålig sak så han kommer nog att trivas bra i förrådet också. ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Mormors skåpet skratta åt stackars Ivar !
    Sitter hon säkert ?

    Söt kisse :)
    Trevlig helg.
    Mvh Jenny

    SvaraRadera
  6. Stackars Ivar.

    Men ibland måste man gå i pension och få vila ut. Ivar har gjort sitt!

    SvaraRadera
  7. Ivar..ja den gamle raringen..jag har naturligtvis oxå en..just nu står den i källaren..i sin senaste skrud av målarfärg..denna gången en beigeaktig färg..men den har haft många kulörer genom åren.. från början var den hög o ståtlig..den högsta varianten på gavlar..men sen flyttade vi in ett gammalt hus..o sågen åkte fram..maken sågade o fräste o jag tjurade..men takhöjden var så låg att vi inte hade något val.... Jag har övergått till Billysystemet..men slänger min käre Ivar..nej aldrig

    SvaraRadera
  8. Någon Ivar har jag nog inte, men den dag Åke bestämmer sig för att lägga av, då kommer jag att gråta. Ingen har betytt lika mycket som Åke, han fick tom ett eget litet hus av oss.

    Markattan, som slipper gå när gräset ska klippas, som slipper kratta löv nu om hösten

    SvaraRadera
  9. haha nu hänger jag med i vad du prata om. =) kram

    SvaraRadera
  10. Fina Ivar.
    Han kommer säkert att ha det bra i förrådet.
    Förstår att det delvis är med saknad ni flyttar honom varsamt.
    Snygg är han iallafall.

    SvaraRadera
  11. Tänkte väl att ni inte kunde hiva honom på soptippen, gamle IVAR!
    Pension i förrådet låter ju helt ok.
    =)

    SvaraRadera
  12. Alla dessa killar man får gömma i garedroben... PUSS!

    SvaraRadera
  13. Cicki: Ivar, han kan han! Det viktigaste är att han är trogen! Och det är han!

    Jenny: Nej men alltså, Billy. Helt ok kille! Att säga goodbay är inte lätt. Inte lätt alls!

    Nilla: Visst! Saknas därför. Ju!

    2BarnsMamma: Alltså. Jag har ALLTID hävdat: "vad vore en barnfamilj utan I.K.E.A? Ingenting alls! Nu har vi utmanat Mio.

    Anbam: Mmmmm. Klippan. Fanns i min och barnens pappas första lya, en verklig klippa!

    Jenny: Mormors skåp sitter verkligen säkert! Vecka efter vecka! Bildbevis kommmer!

    Daniel: Mmmm. Vila. Behövs ibland!

    Engelsson: Nej men! Ivar. Billy. Något att hålla i väggen när det gäller!

    Markattan: Åke låter trevlig! Honom vill jag veta mer om!

    Sagali: Yups! Så kan det vara! Du har väl sett oss???..... "slit och släp".....

    Ännelaij: Snygg, säker och pålitlig! Min Ivar! Har bytt lås på förrådet!

    Maud: Pension! Den bästa!

    Spader Madame: Mmmmmmmm! De ska ju någonstans vara! ;) Har världens finaste förråd!

    SvaraRadera