tisdag, oktober 20, 2009

Val, kval och en skvätt kaffe

Hösten är även fotograferingstider. Skolfoto. Detta påfund! Luttrad morsa skriker "nnnnnneeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjj" inombords var gång lapparna om fotografering dimper ned på köksbordet. Bilderna ska hem, till påseende.
"Ånej, det är ju valfritt!" säger vän av ordning.
"Valfritt?"
"Jo tjena!"
"Grattis i så fall!"
Jag går på det varje gång. Är under påtryckning så att säga. Att bara titta. Lite. Fast lite bättre och mer sträng har jag blivit.
Skolkatalogen. Den är ok. Praktiskt, eftersom två av barnen går i samma rektorsområde.
Fotofirmorna har inte faktureringsdatum som andra, utan mitt i månaden. Hur lätt är det inte att missa det?
Som igår. Inbetalningskortet satt på kylskåpet. Himla praktiskt ställe. Har sett den så länge att jag glömt bort. Kom på att jag skulle betala. "Humpidumpi-mmm-naninaaaa" nynnade jag och letade efter kortläsaren. Man betalar ju över internet. Som funkar när det vill förvisso men jag hade lyckats forcera brandväggen eller nåt.......
"Kortläsaren?"
Just ja. I svarta skåpet i vardagsrummet. Som är inplastat. Väääääldigt inplastat för att slippa damm när vi håller på att göra om ju! Älskade Sambon har då plastat med en dåres frenesi, så inte den minsta glipa gick att uppbringa.
Kan härmed titulera mig "inbrytningsdrottning", för kortläsaren skulle jag bara ha!
Sen kom posten. Med en hälsning från ICA-Leffe! Ett erbjudande som sänt från ovan i dessa renoveringstider! Mycket kaffe går det åt!


ICA-Leffe. Räddaren i "nöden". Kaffe-nöden!

11 kommentarer:

  1. Ja, dessa skolfoton gör ju ett rätt stort hål i plånboken! Skolkataloger måste vi köpa två av eftersom det tydligen är stört omöjligt att samsas om en...

    Tur att du kan ladda upp med massor av kaffe, till bra pris dessutom! ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, skolfoton kan göra en galen. men de små har tidigare bara haft gruppfoton, så Junior har varit tämligen förskonad. Äldste sonen vill inte ha några kort, vi lever ju i den digitala världen där kidsen kan ta ett oändligt antal bilder på varandra. Om de vill! Kaffe räddar många av Spaders dagar!

    SvaraRadera
  3. Jag känner som du när det gäller skolfoton, man tar hem dem till påseende och så behåller man allihop, år efter år.

    Så säger jag att nästa år ska jag bara köpa några av dem, och så köper man alla ändå.;o)

    Ha det bra i renoveringen.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, vad krångligt. Blir trött bara av att läsa om det, och så kortet inplastat. Pust. Precis som om det inte räcker med renoveringsdamm och renoveringshumör.
    Kram
    Speja

    SvaraRadera
  5. Kan man inte fotografera kortet och skriva ut det under påseendetiden? Hm ? ;-)

    SvaraRadera
  6. Mmm och dessutom har de gjort så att det blir billigare att köpa hela skiten än att bara ta några bilder!! *utsugare*
    I år blev det dock bara varsitt klassfoto, men däremot blir det TVÅ skolkataloger. De ska promt ha varsin(vilket jag ju kan förstå!!).. 79 spänn styck, tror jag det var för fotot och katalogen kostar nog en hundring.. *suck*

    SvaraRadera
  7. Skolbilderna var även upp till diskussion när mina tonåringar var i den åldern.
    Kassfotonen köpte vi till alla, de andra villkorlöst tillbaka.
    i hade bra fotografer i släkten och bland vänner och de tog fina persoliga kort av ungarna.
    Du är en överlevningsmännska annars hade du aldrig hittat kortläsaren.
    Ha det så bra, allt kommer att ornda sig.Viola

    SvaraRadera
  8. Hahhhahahaa den var väl paketerad !Hahhahhaaa
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  9. Anbam: Med en plånbok som ett såll känns det helt ok med kaffekupong! ;)

    Spader Madame: Igår fick jag en inblick i Bilddagboken på nätet. Här kommer icke köpas en endaste bild till! Däremot vääääääldigt mycket kaffe!

    Bloggullet: Har skolfoton, hela kartor, sedan -94 när Största Systern började skolan.....

    Speja: Jag är också verkligen trött! Jättetrött! Kram!

    Anonym: Funkar säkert! Man ska bara komma på och komma ihåg!

    Pia: Det har blivit såna där "måste-ha-saker"!

    Viola: Jag önskar jag kunde stå emot..... ;) Tack för omtanken!

    Jenny: "Packat och klart" har en ny innebörd i det här hushållet!

    SvaraRadera
  10. Ja det där kommer man ju ihåg. Svindyrt och krångligt med det där att ta hem till påseende och sen skicka tillbaka foton som man inte skulle ha.I mina lådor ligger hur mycket småkort som helst från ungarnas dagis o skoltid..
    Kram

    SvaraRadera
  11. Betänker man kostnaderna för alla skolfoton så hade det varit lagom att skaffa ett halvt barn.

    SvaraRadera