måndag, oktober 22, 2012

Drömma får man!

Det fanns en tid på världen då jag drömde balettdrömmar. Tänk att så graciöst, lätt och flyktigt sväva fram över golvet, göra piruetter och dansa på tå.
Därav blev intet.
Men.
Jag var en skaplig vänsterback i damfotboll när det begav sig. Visserligen en kort men intensiv karriär. Mamma sa alltid att jag hade "fotbollsben". Lät sådär. "Korta och tjocka" var nog närmare sanningen. Allra helst när drömmen var långa, smala balettben. Men men. Man är som man är. Egentligen helt underbar!
Har aldrig sett balett i verkliga livet som vuxen.
Nu ska det bli ändring på det.
Det vankas nämligen kulturupplevelse. Törnrosa. Tyll och tåspetsskor. Inbokat i november och jag älskar att ha trevligheter inbokade! Det gör att man orkar med den här vardagsröran och tar sig framåt.
För övrigt består den här måndagen av ett möte med skolan. Igen. Sen ska här krattas löv. Ett guldgult lövhav har fällts ned över yttepyttetomten. Lite sparar jag nog. De är ju så fina!

3 kommentarer:

  1. När jag var riktigt ung, innan jag hade träffat det som sen blev min man, köpte jag ett abonnemangskort vår och höst med föreställningar på Stadsteatern, Dramaten och Operan. Billigt och bra, det gjorde att man verkligen kom iväg på kulturella evenemang av hög klass. Just balett har kanske inte varit min favorit men jag vet att Svansjön var en förställning jag såg på Operan. Den har jag dessutom sett på sin ursprungsteater, Bolsjojteatern i Moskva. Tjajkovskijs kända balett Svansjön hade premiär på Bolsjojteatern 1877. Finare kan det knappast bli även om det var lite besvärligt att köra armbågen i maken hela tiden så att han inte somnade. Tänk så vaken han hade varit om det istället hade varit dragspelsvirituoser på scenen!

    SvaraRadera
  2. Jag hade också en MYCKET kort karriär som just vänsterback...
    Hoppas mötet går bra idag!

    SvaraRadera
  3. Jag har också haft fotbollskor på mig under en period i min ungdom. Däremot har ballerinaskor aldrig lockat mig ;)
    Det är trevligt med trevligheter att längta till :)
    Kram

    SvaraRadera