måndag, juni 19, 2017

Som en tavla av Peter Frie - åka mc jätterlångt

Igår vaknade vi 06:10, åt frukost, gjorde mackor och 07:15 var vi iväg på motorcykeln. +17 grader, vi valde båda att ha extratröja på då tidig morgon kan kännas kylig även om termometern visar så många grader. Känns ju lite galet ändå att klä på sig så: sport-bh, linne, långärmad funktionströja, en tunn överdragströja och på det mc-jackan! Men det gick åt!
Vi tog första stoppet utanför Norrköping, fem minuter hopp och skutt för att få igång cirkulationen, kolla packningen och sen bar det iväg igen. Vid Braehus, nära Gränna, tog vi fikapaus och tankade. Att kaffe och medhavd macka kan vara så gott! Det var mulet även om solen då och då bröt igenom någon kort stund. Kisspaus i Örkelljunga, matstopp och tankning i Helsingborg innan vi klev på färjan till Helsingör. Hela resan blåste det stark motvind så vid det här laget var jag ganska trött i nacken och det var skönt att pausa på överfarten. Vi parkerade mcn tillsammans med sju andra Hojar och alla skulle till olika ställen i Europa. Italien, Tyskland, Holland ...... och vi Kroatien.
Sen for vi två timmar rakt igenom Danmark utan att stanna en enda gång. Jag älskar Danmark! Att åka här denna söndagseftermiddag var som att befinna sig i en målning av Peter Frie. Ljuset! Helt magiskt! Allt är vackert, t o m vindkraftverken som blir till skulpturer i olika formationer vartefter man åker förbi dem. Vi började ändå bli trötta så när vi kom fram till Rödby och kunde åka ombord på nästa färja direkt kändes det som bingo! Kaffe och fruktsallad hann vi med, en stunds avkoppling på soldäck och 18:10 angjordes Puttgarden. På cykeln igen och Lybeck i sikte. 27,6 grader, en anings varmare ..... en mil från Lybeck var det stopp i trafiken och vi gjorde ett val och körde av Autobahn och letade efter alternativ väg med gpsn. Låt mig fatta mig kort: vi kanske inte är så superhaja på gps utan gör oss bäst med analog karta och kompass så behöver vi inte orda mer om det ..... dagens sura kommentarer fälldes i alla fall då och en timme senare än planerat rullade vi så in i Lybeck och till hotellet. Vi fick plats för motorcykeln precis utanför så vi kan ha lite koll. AC på rummet, en dusch, lite vila och man blev som ny! Och snäll igen ....
13 timmar och 81 mil senare klev vi ut i ljummen sommarkväll för att äta en sen middag. En ceasaresallad och ett glas kallt vitt vin satt som en smäck. Hjärtat fick paket som jag gömt i packningen och sen somnade vi som två klubbade sälar!
Idag, dag två på resan är vi kvar i Lybeck. Vi vilar oss! Har strosat på stan, fikat, ätit glass och nu sitter vi på hotellets terass och bara är! Äter jordgubbar och dricker litervis med dricka. Det är varmt!
I morgon bär det av mot Fulda!