söndag, oktober 13, 2019

Det går undan när det är roligt

Idag är en lugn dag. Ska klippa ned pionerna, födelsedagsfika hos en av Största Systerns vänner och göra en räkpaj. Med keso. Jättegod. Brukar den vara.
Helgen har gått fort. Alltför fort. I fredags kom Stora Systern, vi hade taco-kväll hos Store Bror med sambo. De har flyttat till en större, väldigt fin vindsvåning och vips, fick vi plats allihop. De var barnvakt åt Lilla N och jag var varm i hjärtat hela kvällen när vi var där. Lugnt, fint, mysigt.
Igår gick Stora Systern och jag en promenad till sjön sen gick vi på bio. ”Fåret Shaun”. Ja. Lilla N var med. Popcorn och Festis inhandlades som sig bör. Lilla N satt som ett ljus i en timme och trettio minuter. Han gillade inte reklamen innan filmen och VARFÖR måste det vara tio minuters reklamfilm innan en barnfilm?????
De har ju redan väntat - ”när ska vi gå till bion”?? Och så får de fortsätta vänta när en väl är där. Reklam ogillar vi.
På det följde en klippning hos Lilla Systern som förbarmade sig över mig och Hjärtat.
Skjutsning av barn, handling, återlämnande av lånade bilar p g a barnvakteri och vid pass 20-tiden igår var väl alla där de skulle vara och lördagsfriden infann sig i rosa huset. Den friden resulterade i sov och snark i soffan ganska snart ....
Idag vaknade vi till strålande sol och efter en långfrukost skjutsade jag Stora Systern till sin pappa innan hon far hem igen. Jag vet. Stockholm är inte så långt bort men det är så mysigt när hon är hemma så när vi vinkat ”hejdå” börjar jag nästan alltid gråta när hon går iväg. Och så tyst det blir i huset!
Så har alltid mamma och barnens farmor sagt, ”det blir så tyst när ni åker” - själv har jag ju då varit så upptagen med att få med alla barn, pryttlar och pinaler att just ”tyst” inte varit något jag kunnat relatera till. Men det är precis det det är. Tyst. Jag förstår det nu.
Jag förstår också att nya faser i ens liv behöver man vänja sig vid. Som att inte ha några kids hemma jämt. ”Bara” vara två vuxna. Det tar sin lilla tid och man behöver vara snäll mot sig själv, inskolning pågår! 

2 kommentarer:

  1. Visst är det stor skillnad att inte ha barn hemma. Nu när de största barnbarnen varit en tid i husvagnen eller hemma, så blir det en annan tystnad. Man uppskattar både ljudnivån och sen tystnaden på ett annat sätt.
    De yngsta träffat jag så pass mycket att jag ibland kan pusta ut efter en heldag��
    Men mysigt och roligt är det! På söndag kommer 3av4 hem, med familjer och mamma, så efter det lär tystnaden vara påtaglig.
    Njut av din söndagkväll!

    SvaraRadera
  2. Ja sa just här om dagen att jag förstår min mamma mer och mer. Synd att jag inte kan säga det till henne. Hon hade behövt få höra det.

    SvaraRadera