måndag, december 17, 2012

Ett litet rött paket.........

Igår hamnade jag i en intressant diskussion där vid fikakrängandet. Det pratades insamling till julblommor till fröknarna och vem av föräldrarna i klassen som skulle fixa det.
Jag är av den åsikten att kidsen mycket väl kan sköta det själva. Med den takt de bränner pengar på Waynes Coffe, Espresso House, Gina Tricot, Game Store o s v tycker jag att det rent av skulle vara lite allmänbildande för dem att samla in pengar själva och besöka en blomsteraffär. Vi pratar niondeklassare här. Inga småbarn.
Men jag glömde att det är lag på att det är klassförälderns uppgift och att inga barn är tillåtna i blomaffärer så förslaget röstades ned. Ok. Smällar man får ta. 
Sen.
Kom åsikten fram att de barn som inte lämnade pengar till blomma i tid inte skulle få stå med på kortet. Pah! Då vaknar nåt i mig och jag tänker: solidaritet och medkänsla.
Vart tog den vägen?
Vet vi att det finns ungar i klassen som har det lite jobbigt?
Ja, det vet vi!
Kan man förmoda att de tycker det är jättejobbigt med insamlingar?
Ja, det kan vi. Eller. Det borde vi kunna eftersom vi är vuxna.
Man skulle kunna tänka sig att man tar av klasskassan. Pengar som redan finns som alla hjälpts åt att samla in. Barn och föräldrar. I olika grad eftersom alla har olika förutsättningar.
Men det röstades också ned.
"Vi ska väl inte ta barnens pengar"??????
Eeeeeehhh.
Vilka "VI"???? Jag ska inte ta ett rött öre från någon. Jag bara tänkte att ........
Jag anar en trend och jag gillar den inte. Är man en klass så är man en klass. Är man ett lag då är man ett lag. Man ställer upp för varandra, man hjälps åt och drar sitt strå till stacken. Så här i juletid!

6 kommentarer:

  1. Jag tror att den typen av tjafs finns i varenda grupp som ska samla ihop pengar till fröken/ledare! Det borde inte vara så svårt, visst kan ungarna fixa det själv!

    SvaraRadera
  2. Så sunda åsikter du har, kloka du.

    SvaraRadera
  3. Kan inte du bli statsminister eller så?

    Markattan, bara undrar

    SvaraRadera
  4. Ezter: Same, same. Always! Fast i den här (över)klassen är det värst!

    Cicki: Tack! Precis som du!!!!

    Markattan: Haha! Nä. Jag nöjer mig nog med att morra i närmiljön........

    SvaraRadera
  5. Fy! Just därför är jag så trött på allt som handlar om klasskassor och försäljningar av kläder och salamikorvar och gud vet vad. Folk har så konstiga åsikter men det du beskriver är ju inte riktigt klokt alltså.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  6. Kloka du! Så synd att inte föräldrarna i klassen inser barnens bästa. Jag har inget minne av att man blandade in föräldrarna när man ville uppvakta en lärare i nionde klass, varesig när jag själv eller mina barn gick i skolan. Man räknades ju som praktiskt taget vuxen då eftersom man skulle försörja sig själv en termin senare. (Om man inte skulle gå i gymnasiet, förstås.)

    Det här begreppet "curlingföräldrar" står mer och mer klart för mig.

    SvaraRadera