tisdag, juli 25, 2023

Sen sist

Idag skrotar jag runt i Rosa huset. Jag och Stora Syster har varit ute på en lite roadtrip och vi ställde först kosan till Bengtsfors. Där hade jag aldrig varit och vartefter vi närmade oss blev landskapet bara vackrare och vackrare, Dalsland minsann. Vi hade fika med oss och rastade på vägen, mysigt. Tänk att en smörgås smakar så mycket bättre utomhus???
Efter drygt 30 mil rullade vi på gårdsplanen och togs emot av Fabians mamma, särbo och Fabbes bror. Fabian är vår gode familjevän och fd svärson som gick bort i början av 2022, Stora Systern och vi håller kontakt med familjen.
Vi fick ett fantastiskt dygn i deras fina hus. Det ligger så fint vid en sjö, utsikt, egen brygga och båt och ett litet gästhus där Stora Systern och jag fick husera.
Vi pratade om allt mellan himmel och jord, skrattade, badade, åkte båt och hälsade på goda vänner till familjen, åt och drack gott och dag två hann vi med en liten rundtur i Bengtsfors som avslutades i godisfabriken. Fabbe kändes så närvarande, det var som att han när som helst skulle komma släntrandes med sina solglasögonen och väskan lite på svaj över axeln. Han är saknad och det kändes fint att få se Bengtsfors där han och Stora Systern varit så mycket.
Vi tackade för oss och rullade vidare mot Draget vid Gottskär och Bästa Väninnan i hennes sommarstuga.
Även här fick vi superfina dagar med morgonbad, hallon- och blåbärsplockning, promenader, lässtunder och mycket prat och skratt. En dag åkte vi in till Önnered och åt på Jungman Jansson, en favorit i repris. 
I lördags åkte vi hemåt med en lite avstickare till Vrigstad och pappas grav. Vi körde först ned till Varberg och tog oss upp den vägen, vi körde förbi Ullared och Stora Systern fick se GeKås svischa förbi.
Framme i Vrigstad satt vi en stund i kyrkan, tände ljus och bara landade lite innan gravbesöket. Efteråt åkte vi fram till badplatsen och åt medhavd matsäck. Lika gott denna gång. Från badplatsen ser man över till andra sidan sjön, stället som var farmors och farfars och som såldes 2009. Jag tycker det är lite sorgligt att komma dit men denna gång gick det bra, man kommer vidare.
Sent i lördags kväll landade vi i Rosa huset igen. I söndags var jag superseg, tvättade och vilade. 
Igår åkte Stora Systern hem, jag hängde med barnbarnen en stund innan jag åkte ut till Herr L för lite stöd i tillvaron. 
Jag har två veckor kvar av semestern, det känns skönt.



En glimt av sjön Ärtingen i Bengtsfors.



Bengtsfors från ovan.



Draget.



Blåbärspaj på Draget.



Fina vyer.



Morgonbad.



Vrigstad kyrka.



Hej pappa Inge.



Barndomssjön, Slättsjön.

1 kommentar:

  1. Vad fint att ni åkte dit och spenderade tid med familjen.
    Allt låter som en bra tripp. Hoppas de två nästa veckor också blir bra☺️Eval8

    SvaraRadera