torsdag, mars 12, 2009

Ssssssssssssssstadsresa!

Lilla Syster ville gå på stan med två kamrater, ta bussen direkt efter skolan. Hade de något ärende? Vafalls?! Ett ärende?! Förutom att ärendet ÄR att ....just gå på stan? Nä. Nähä. Tänkte väl det.
Mamman, d v s jag, funderade:
"någon gång måste vara den första",
"det här har jag ju gått igenom förut med stora systrarna",
"hon har egna pengar",
"hon har mobil",
"de är flera och måste hålla ihop",
"vi kommer överens om en hem-tid".
Va? Hönsmamma? Jag? Eeehh? Not???(!).

Lilla Syster och jag kommer överens. Om vilken buss de ska ta till stan, att hon ska ha egna pengar med sig, att mobilen får följa med till skolan = bra att ha på stan, vilka det är hon ska åka med och med vilken buss hon ska åka hem. Deal!

Vad tänker jag sen?
Att de kommer att missa första bussen ner till stan för de kommer att komma på något när de ska gå från skolan. Att de kommer att köpa en liten strips med läsk till mellis på McDonalds. Att Lilla Syster kommer att ha svårt att bestämma sig för vad hon vill handla, bara ATT hon vill handla något. De kommer tycka att tiden är för kort, 1 timme 45 minuter så Lilla Syster kommer att ringa fem minuter innan avfärd för hemresan.
Och varför tror jag då att just detta kommer att inträffa?
Tja, här är det så skönt att säga: "av erfarenhet, FAST överraska mig gärna"!

Så?
Flickorna stormar in här fem minuter innan bussen ska avgå till stan. En av flickorna har kommit på att hon saknar sitt busskort. De slänger av sig väskorna och springer hem till henne för att hämta busspengar. Som inte finns. De springer till ICA med pantflaskor för att få ihop busspengar till kamraten. Kreativt!!
De blir hungriga förstås. Handlar glass på McDonalds. Dricker vatten till. Ekonomiska tjejer!
Hemfärden är bestämd till 16.15.
16.00 börjar jag titta på klockan och undrar när samtalet om senare hemgång kommer.
Det kommer 16.05. Se där!
Lilla Syster är inte den som är den. När jag hänvisar till hemfärdsöverenskommelsen kvittrar hon bara: "ok". Något snopen lägger jag på luren. Vad lätt DET gick!
När hon kommer hem, glad över stadsturen, berättar hon att det var svårt att välja vad hon ville köpa. Hon har kommit på att hon egentligen redan har allt hon behöver. Vilket glädjer mamman!
Men det är klart hon handlat något och vi övriga familjemedlemmar får gissa.
"Det börjar på S".
Och vi gissar på smink, strumpor, smycke, suddegum..........
"FEL"!
"Jag har köpt sssssssssssssssssssssssstudslera"!
"Studslera"?

Till frukosten imorse hade vi rosa små studslerabollar studsandes runt i köket. Katterna var glada för det, gladast var nog Lilla Syster!

1 kommentar:

  1. haha kommer sååå väl ihåg när ja i smyg åkte ner:) lilla är mycket duktigare än vad jag var hon är den bästa kram kram

    SvaraRadera