torsdag, mars 19, 2009

Dirigent för Kaosorkestern!

Ett yrke jag länge tyckt varit väldigt fascinerande är dirigent. Det krävs fokus, ett brinnande intresse, takt, gehör, goda kunskaper i musik och säkert 100 andra egenskaper som jag inte kommer på nu. Jag har då och då tänkt tanken att det skulle vara oerhört häftigt att stå på det lilla podiet (har säkert ett namn) och vifta, förlåt, dirigera med den däringa taktpinnen (som säkert också har ett namn) och få folk att lyda minsta lilla vink. OCH få ihop det till ljuv musik. Tyvärr skulle de väl lyda minsta lilla fel-vink också. Mindre ljuv musik.

Ibland tycker jag att mitt vardagsliv kan liknas vid en stor orkester, just för dagen en Kaosorkester. Men likväl. Jag dirigerar. Jajamännsan. Med bravur! För det mesta.....
Jag är noga påläst på det stycke som ska framföras, väl insatt i takten, mina instrument (barnen) är samstämda och målet noga utstakat. Stycket börjar så smått med svaga toner till frukosten, stämsången är då och då oroande nära att falla ur men se, jag är där och liksom viftar med "pinnen" och det svänger som det ska igen. Liiiiite besvärligt blir passagen där stämmorna SKA dra åt var sitt håll fast liksom passa ihop ändå. Och när så andra "instrument" gör entre gäller det att hålla tungan rätt i munnen: Skoltaxi till Store Bror på utsatt tid, den glider in och ooooffffff "they go". Helst!
"Vanliga" bussen, (vifta, vifta på Stora Syster) och där är deeeeen iväg.
Lilla Syster KAN vara lite sen med sin stämma, men den låter starkt och klart, vi missar den inte! Apostlahästarna är redo och så är hon också iväg.
Sen följer olika partier i olika styrkor under dagen för att mot kvällningen nå full styrka och det är ett fasligt "viftande" med taktpinnen. Men,
sen faller stämmorna in i varandra en efter en och till slut kan jag, HELT SLUT, konstatera att vi faktiskt är i mål. Vi har gjort det igen. Klarat av en hel dag, ett helt stycke utan alltför allvarliga felspelningar. Det tycker jag är fantastiskt! Det sover vi gott på!

Lite överkurs..... så här skriver Wikipeda:
"En dirigent är den som dirigerar till exempel en orkester eller en kör. Dirigentens uppgift är att leda det konstnärliga arbetet och se till att orkestern, eller kören, arbetar som en enhet".

Se där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar