fredag, augusti 19, 2011

"Så ska en slipsten dras"!

Jag gillar glada överraskningar. De andra överraskningarna, de där som man får hjärtknip, ont i magen och oro av, kan dra dit pepparn växer. Dem gillar jag inte! Har haft lite mycket av dem det här året, det så kallade "räkmackeåret" att det räcker och blir över.
Så. När jag häromdagen fick ett mail från Store Brors skola med uppmaning att komma till skolan idag, 19/8, istället för som planerat nästa vecka, anade jag ugglor i mossen och målade allt i svart. Hade ju hört och läst om ännu mer neddragningar, besparingar.............. Jag tog till och med ledigt från jobbet för att jag visste jag skulle bli ledsen och nere.........
"Det kommer bara att bli skit och pannkaka av alltihop",
"Nu börjar det om igen, jag orkar inte bråka och slåss längre"..........
Tji fick jag när detta presenterades för mig:

  • De aviserade neddragningarna av resurstimmar hade någon rådig lärare satt P för. Med bestämdhet.
  • Schemat var satt med hänsyn till de speciella behov som föreligger.
  • Mentortid var schemalagd varje vecka.
  • Anpassad studiegång var förberedd och diskuterad med berörda lärare så att förslag fanns att ta ställning till.
  • Samarbete och handledning med resursskolan inlett.
  • Nygammal rektor. En som jag vet jobbar med varje unges bästa framför ögonen och inte tycker att något är omöjligt utan möjligt och som inte backar och håller klaffen inför besparingar och neddragningar. Har varit på annat ställe ett tag men någon har kommit på att dylika rektorer behövs så: Very welcome back!
  • Ny SO-lärare! Också en "gammal" som får komma tillbaka. Som sänd från himlen!
  • Bästaste specialpedagogen har fått fast tjänst på heltid och fått tilldelade timmar för Store Bror!
Alltså ni anar inte! Det kan bli hur bra som helst!

Jaha? Undrar kanske ni nu. Skulle det där vara något konstigt? Skolan är ju till för alla och varje barn har ju rätt til..............och enligt skolla........ Eeeeeeeeehh. Ja. Med insikt om hur inihelsikes svårt det kan vara, och har varit, att få till en vettig skolgång för ett barn med särskilda behov så, ja. Det kändes konstigt. Fast skönt. Skönt därför att det är så vansinnigt jobbigt att alltid behövt strida, jobba och kämpa, påminna om rätten till hjälp och stundtals inte bli tagen på allvar. Bli "skakadpåhuvudet" åt när man brister och bara skriker eller gråter i skolan för att ungen mår dåligt och man inte tycker att någon gör något. Eller får frustrationsprickar över hela kroppen när någon okunnig i skolan som efter all information borde varit kunnig ändå säger att:
"Jo men alltså, jag tror att om han bara skärper sig och fokuserar så.........." bara för att man har en osynlig funktionsnedsättning.
Jomenvisst! Säg det till en som sitter i rullstol och inte kommer uppför trappan.......... Säg det!

Med allt detta och lite till i bagaget gick jag alltså till mötet. Sen gick jag hem. Fullständigt förundrad över hur saker och ting kan falla på plats när rätt människor är på rätt plats och vetskap om att det nu finns en möjlighet till fortsatt positiv utveckling och skolgång. Va? Hur glad blir man inte då? Fast sänker garden, det gör jag inte! Här ska kämpas till sista skoldagen! Så är det bara!
Till min hjälp på mötet hade jag världens bästa Resurslärare som stöttat och varit en klippa ända sen vi fick kontakt 2008. Vad vore vi utan henne? Mer manglade tror jag.
Men idag gläds vi åt att skolstarten ser ut att starta med bra förutsättningar. Det är banne mig en himla bra start och borde vara förbehållet varje unge!

11 kommentarer:

  1. Å vad underbart. Sådana positiva överraskningar skulle man få många av. Det blev lite räckmacka i alla fall, kan man säga. Kram

    SvaraRadera
  2. Så himla härligt! Det är du väl värld, bästa Cina! Hoppas det funkar riktigt bra nu då! Kramar!

    SvaraRadera
  3. Men hur stavar jag!!! VÄRD ska det stå! (Stressad inför mötet med Yngstas behandlare kl 15 kanske...)

    SvaraRadera
  4. Cicki: JA! Banne mig en liten räkmacka! Kram!

    Ezter: Värld eller värd, jag fattar! ;) Och håller tummarna att ditt möte blir lika positivt som mitt blev! Varm kram!

    SvaraRadera
  5. Jag får ont i magen när jag läser det här eftersom situationen på min skola INTE är den här...
    *sliter mitt hår*

    SvaraRadera
  6. Det skulle inte behöva vara en överraskning utan en självklarhet att skolan alltid tar hand om barn men extra behov på detta viset.
    I villket fall som, så gläds jag med dig och Store Bror och så får vi hoppas att kommande läsår blir ett räkmackeår!

    SvaraRadera
  7. Bästa du! Blir så himla glad för er skull! Grattis!

    SvaraRadera
  8. Vad roligt!!
    Ibland blir det inte som man tänkt sig, ibland kan det bli bättre :)
    Kram och go'lördag!

    SvaraRadera
  9. Kan inte säga hur glad jag är för brors skull och för din. Fint att det finns goda exempel och att de goda exemplen äntligen kom er till del.
    Och så blir jag trött och less när jag ser att det på Nillas skola är annat. Fan i helvetes jävlar (ursäkta) att så många ungar ska behöva ha det så där illa som min unge hade det.

    SvaraRadera
  10. Såna överraskingar är verkligen toppen! Vad skönt att allt verkar bra! Själv inleder jag idag min skoltid med barnen då min stora tjej börjar nollan. Tror jag var nästan lika pirrig som hon, men det känns också som en bra skola med fina lärare. Kram kram

    SvaraRadera