torsdag, april 26, 2012

I egen takt

Igår kväll bakade jag. Det var väl inget särskilt med det förutom att jag började först vid 19-tiden när de flesta andra kanske avslutar aktiviteter och coolar ner sig inför kvällen.
Så funkar inte jag.
Efter att ha strosat runt, irrat runt, vimsat runt hela lediga onsdagen, mycket VÄL medveten om att jag skulle baka till lördagens kalas, kom jag till skott vid 19.00.
Jag är en utpräglad kvällsmänniska och fungerar bäst från sena eftermiddagen till sena natten. Därför var jag en utmärkt nattarbetare och trivdes finfint med undersköterskejobbet mitt i natten.
Nu trivs jag likväl på mitt jobb men tiderna!
Gah!
Morgonmöten.
En helpdesk att öppna i arla stund.
Allt är liksom uppbyggt kring morgonmänniskor vilket gör att vi andra får lite svårt att passa in nu och då. Klart jag förstår att man måste anpassa sig, jag menar, affärerna öppnar ju när de öppnar, skolan och jobb startar när de startar, jag menar bara att det inte alltid är så LÄTT att vara utpräglad kvällsmänniska.
Lära om?????
Kära nån!
Har jag försökt och blir nästan sjuk på kuppen.
Viss anpassning har jag ju klarat förstås, fattas bara annat, men kvällstakten är min rytm. Det bara är så!



2 kommentarer:

  1. Jag är så nöjd med mitt nattarbetet. Skönt att aldrig behöva ställa väckarklockan :) Däremot om jag ska baka eller nåt så gör jag helst bort det på förmiddagen.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Här har du en medsyster. Fast det har du kanske redan fattat. Det har varit skitjobbigt att ha en biologisk klocka som inte funkar med resten av världen. Äntligen kan jag leva som jag själv vill, tidsmässigt. Det kanske inte är så konstigt att vi bägge sprungit in i trötthetsväggen. Fast det finns ju även andra orsaker till det, som bekant. Kram

    SvaraRadera