söndag, april 22, 2012

Tvätteri, tvättera

Som grädde på moset la tvättmaskinen av igår. JAMEN! Strömmen slocknade mitt i en sköljning och tja. Stendöd.
"Plättlätt" tänkte jag och trodde att en propp gått. Bara att byta.
Nähä. Så lätt ska vi inte ha det.
Inget fel på de propparna så då kände jag att det var lite jobbigt.
Upp med luckan, ösa över dyngsura kläder till tvättkorg, fram med instruktionsboken (herregud, vad var oddsen för att jag veta var instruktionen fanns?) och sen leta efter nödtömningsslangen. Se där ja! En nödtömningsslang. Hade jag inte en aning om att det fanns. Vilken tur! Att jag hittade den.
Tömma maskin på vatten, kolla filtret, sparka lite, böna och be lite.Hejdade mig dock då jag fick en impuls att pilla lite i kontakteriet där på väggen.....
"tänk om en tråd bara har ramlat loss......................."????
Men nej. Pilla kontakt lät jag bli.
Och maskinen bara stod där.
Stendöd.
Å andra sidan har jag en tvättstuga 48 steg från ytterdörren så det är ingen ko på isen. MEN. Det ska bokas tid, bäras och kånkas. Igen. Och vad el jag kommer spara när jag inte tvättar inne.
Ja. Vaddå???? Man ska väl tänka positivt???
Och ta det lugnt ju för lilla maggen ska läka ihop så det gäller att inte hetsa upp sig för trasiga hushållmaskiner.
Så,
idag är det tvättstugekommendering för tonåringarna.
Det var inte ett jättejubel jag hörde när det blev känt, det är då ett som är säkert!

3 kommentarer:

  1. Vår lämnade drypande blöt tvätt, så Maken rensade silen, tog loss doseringsfacket och där var igenkorkat i sköljmedelsröret. Nu funkar det igen. Peppar, peppar... Du kan ju testa!

    SvaraRadera
  2. Ezter: Tack för tipset. Men "försvann" strömmen för er???? Jag ska ialla fall prova.....

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte också på silen. Den kan ställa till elände.

    Jag tvättar nästan alltid i husets tvättstuga numera. Och spar en massa el. Vi har så små torkmöjligheter i lägenheten. Men den gamla trotjänaren får stå kvar och fungera i nödsituationer.

    SvaraRadera