onsdag, april 11, 2012

Och hör sen!

Man kanske skulle lufta sig lite? I skoldebatten???? Såg Björklund härförleden i någon intervju och ...........
Näe. Jag tänkte istället ösa lite beröm över de två skolor där min tonåringar går. Alltså. De är inte perfekta, skolorna. Men det är inte jag eller mina kids heller så det jämnar kanske ut sig?????
Men vi gör så gott vi kan. Precis som skolorna de går på. Det är jag väldigt, väldigt tacksam över. Inte alltid. Jag är inte alltid tacksam utan ibland är jag skitförbannad men jag blir väl mottagen och det har oftast varit positivt. Till slut.
Som till exempel när Lilla Syster ondgjorde sig över fysiken (vem har inte gjort det.....) och inte tyckte att hon fick den hjälp hon behövde för att FÖRSTÅ innehållet i texterna.
"Läs igen" var lärarens råd när hon påtalade sitt problem.
"Jaha. Då kanske du behöver läsa det tre gånger innan du förstår" sa läraren när Lilla Syster på nytt bad om hjälp.
"Fast det känns som jag läser grekiska och det förstår jag inte alls" tyckte Lilla Systern och gick hem och var deppig över att inte fatta fysikläxan. (som OM hon skulle vara ensam....)
I samma veva kom Store Bror hem och påtalade att en del lärare nog trodde att han hörde dåligt, att det kanske hörde till diagnosen.
Aspberger = nedsatt hörsel????
"Varför tror du det" undrade jag.
"Jo, för att när jag säger att jag inte förstår vad de säger, pratar de MED STORA BOKSTÄVER".
"De säger samma sak bara. Fast HÖGT. VÄLDIGT HÖGT".
"Men jag hör bra, jag bara förstår inte vad de säger".
"De pratar om konstiga saker".
Finemang. Samma fast olika.
När så problemen uppmärksammas märks det först två skillnader.
På Lilla Systers skola förnekas först att så skulle ske. Att man inte alls uppmanar elever att läsa igen om de säger att de inte förstår. Men eftersom Lilla Syster säger att det är så, så tror jag henne, ja, jag har liiiiiiiiiite egna minnen från skolan och det låter inte helt osannolikt. När vi står på oss har hon plötsligt rätt. Det dras igång en mindre grupp, de får fysikböcker med lättare text och fler bilder m m.
Se där ja! Det gick ju att lösa utan större åthävor men tar ett tag!
På Store Brors skola är man genast lyhörd och informerar "högtalar"-lärarna för att förklara vad som gått snett. De är nya i arbetslaget och kanske inte helt insatta i problematiken?!
När de nya lärarna får det förklarat för sig på nytt, det viktiga med tydliga och raka instruktioner för Store Bror säger så en av dem:
"Men, det gäller ju inte bara honom. Det har ju alla elever nytta av. Det här ska jag verkligen tänka på"!
Se där ja!
När så Lilla Syster kommer hem och har fått godkänt på Fy-provet, Store Bror berättar att ingen lärare längre tror att han hör dåligt. Tja. Då lägrar sig åter lugnet över radhuset. Tillfälligtvis. Och jag är lugn igen. Tillfälligtvis.
Dylika problem är väl alldeles för simpla och oteoretiska för vår Herr Utbildningsminister men ack så viktiga. För ungar utan självförtroende och som upplever att vuxenvärlden inte lyssnar i skolan, det blir ingen bra skola av det. Ingen bra skola alls. DET behöver man inte vara raketforskare för att fatta.

6 kommentarer:

  1. Så sant så! Skönt ända att lärarna tar till sig! Kram!

    SvaraRadera
  2. Men vad duktiga dina barn är att tala för sig!
    De verkar trygga i sig själv.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Så skönt när kommunikationen fungerar och det går att få en förändring :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad som är bra är ju att du/ni inte bara accepterar det utan gör något åt det.

    SvaraRadera
  5. Vad som är bra är ju att du/ni inte bara accepterar det utan gör något åt det.

    SvaraRadera
  6. Vad skönt det är när bitarna faller på plats.

    SvaraRadera