lördag, juli 18, 2009

Studiebesök i sommaren

Dagarna går fort. Bloggandet ligger lite på lut, lite sisådär, jag-vill-visst-men-hinner-prioriterar-inte-dags, liksom. Men NU susar jag in efter en härlig sommardag, solen har strålat hela dagen från klarblå himmel, precis som de senaste dagarna. Vi har VERKLIGEN tur med vädret, Älskade Sambon och jag. På måndag börjar han jobba igen efter en endaste liten semestervecka men mer ledigt hägrar där borta, i framtiden. Två-veckors-framtiden. Men NU är vi här! Och har semester!
Idag har vi ägnat oss åt lite livsåskådning. Det låter allvarligt och det var det också i vissa fall, jag lovar, men mycket kul har vi sett och förstått idag.
Vi åkte till en sjö-krog och åt en alldeles härligt god Toast Skagen som avnjöts med ett gott, kallt glas vitt vin. Vi småpratade litegrand, sådär som vi oftast gör, men lagom till kaffet tystnade vi och bara satt och njöt, av solen, av att vara mätta och skådespelet. För det ÄR ett skådespel, go vänner, när sommarlediga människor skall umgås och vara på sjön. Här finns vana seglare, ovana seglare och seglare som aldrig sett ett segel, motorbåtsfolk och vattenskoterkillar. Det ska tankas, handlas, ankras och läggas till, drickas bärs och ätas glass. Det är lättklädda människor och VARFÖR ska man gå barfota i lanthandeln? Eller äta på restaurang i bikinibyxor där halva skinkorna hänger utanför? Och varför släpper man iland små barn, visserligen iklädda flytväst men utan blöja eller trosor så att, ja, NÄR de kissar, för det GÖR de, rinner det över bryggan där alla andra semesterfirare sedan ska gå. Hundar skäller likaså en del fruar för männen minns ingenting för de har tankat annat än bensin. Jag lovar! Dylika besök skulle ingå i en beteendevetar-utbildning. Det är en titt in i människors liv som heter duga! Jag är väl lite konstig sådär, för jag gillar det, alltid kan man ju lära sig något!

6 kommentarer:

  1. Hej..gott o läsa hur fint ni haft det..oj vad jag hade velat vara där o studera beteendevetenskap*S*..för du har rätt..det e oerhört intressant o sitta stilla o studera människor på semester..o det som fascinerar mig mest e deras totala brist på självinsikt..de spelar ut hela registret av familjedramor o elände o asocialt beteende utan att var medvetna om vilket intryck de gör..otroligt underligt*L*

    SvaraRadera
  2. Hahhahahhaaa FOLK kan !
    Hahhaa du verkar haft jättekul.
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. För att inte tala om att sitta i en solstol på en camping och kolla in hur folk beter sig när de har hemmet med sig, eller när de ska resa förtältet osv. Det är ingen dum film det heller.....:-)

    SvaraRadera
  4. Det verkar som ni har det ganska bra? Hoppas ni kan njuta lite!

    SvaraRadera
  5. Engelsson: Ja! Otroligt underliga saker får man se!
    JennyRingblomman: Japps! FOLK kan! ;)
    Cicki: Same, same! ;)
    Aspbergermamma: Vi har det väldigt bra och njuter av varje stund! Kram!

    SvaraRadera
  6. I´m back!!! ;o)

    Ja, det är ett nöje att sitta och titta på folk.. kan göra det hur länge som helst!! :o)

    Härliga dagar ni haft och tack för att du hängt kvar hos mig!! Kram!

    SvaraRadera