måndag, juni 07, 2010

Mamma Censur

Som sagt. Att vara förälder är att befinna sig i livets roller coaster. Ibland vågar man livet, ibland bidar man sin tid i bakgrunden och ser de små liven utvecklas framför ögonen på en. Fort går det. Jag blir påmind om det när gårdens småttingar leker här ute, nyss tyckte jag att det var mina som for i gungorna, sandlådan m m. Men som de tonåringar de är plus en to bee, är det ju nu andra sysselsättningar som upptar deras tid.
Som att gå på bio t ex. Det är trevligt. En och annan biocheck har de förärats vid jul eller födelsedagar, så just biobesök känns de rätt självförsörjande på. Men mamman har trots allt synpunkter på vad de tittar på för film. Ja, inte Största och Stora Systern då, inträdd myndighetsålder medför ju vissa fördelar trots allt, men de två yngsta. Igår var en sådan dag när "mamma censur" slog till spakarna och inte släppte iväg Lilla Syster med kompisar för att se "Sex in the City 2". Vild diskussion här hemma kan man lugnt säga men jag var stenhård. Ingen film för en 12 och ett halvt åring. Absolutely not. Möjligtvis hemma i soffan, när den kommer på dvd. Möjligtvis. Kanske.
"Men den är barntillåten ju"!
"Snäääääääääääääälllllllla mamma"????
Att jag tänker att hon hinner, hon kommer hinna med allt "det där", se vilka filmer hon vill, frossa i kläder och mode, fnissa åt sex, att allt barntillåtet faktiskt ändå inte passar alla barn, det hjälpte ju inte. I hennes ögon var jag den mest mossiga mamma man kan tänka sig. Men jag fick ändå en godnattkram. Och en försäkran om att dagen blivit bra ändå. Ganska bra i alla fall. "Ganska bra" är ibland gott nog när man har med blivande tonåringar att göra, det är då ett som är säkert!

9 kommentarer:

  1. Slapp du "men ALLA andra får ju!" kommentaren?

    SvaraRadera
  2. Ezter: Not at all! Den kom den också! Uppenbarligen var det ju två som fick, men det är ju långt ifrån alla! ;)

    SvaraRadera
  3. Rakryggat av dig! All eloge! Det är trots allt "de vuxna som har makten". Och inte bara makten, utan också skyldigheten att låta barn vara barn och inte tillåtas sådant som hör vuxenvärlden till.

    Tids nog hinns det nog med "Sex and The City" både på film och i praktiken, men vid 12½ är det alldeles för tidigt. Så tycker i alla fall jag.

    Det förvånar mig f.ö. att tv (både reklamkanalerna OCH svensk public service-tv) utan betänkligheter visar alla möjliga program som innehåller både det ena och det andra på barntillåten tid. Inte för att jag är pryd på något vis, men i min värld hör vissa saker till vuxenvärlden och inte hemma i barnkammaren.

    TV-reklamen där ICA-Stig utlovar barnförbjudet i slutet av reklamsnutten och sedan står och ålar som den värsta strippa plockades väl bort rätt snabbt. Men i övrigt. Alla regelrätta program ... *suckar* Vid närmare eftertanke är jag väl nog lite konservativ, men det kan jag också stå för ;o)

    SvaraRadera
  4. Jag är nog naiv för jag trodde inte ens man var intresserad av en sån film när man är 12½. Det är ju en tant-film.....:-) Snälla Cina, får jag se den då. Jag vill, jag vill, jag vill....:-)

    SvaraRadera
  5. Ojjjjjj vad jag håller på dig..toppenbra att du lade in bromsen..

    SvaraRadera
  6. Ibland måste man styra lite grann...
    Kram & hoppas du har haft en bra dag

    SvaraRadera
  7. bra kämpat är man tolv är det ju mamma som bestämmer, man får räkna med att vara mossig till tolvåringar det hör liksom till, min 11 åring njuter jag dock åt än, han tycker inte jag är mossig än men det kommer, det kommer

    SvaraRadera
  8. Inte lätt! Yngste sonen valde iofs Bounty Hunter före Avatar... vad får de allt ifrån?

    SvaraRadera
  9. Så olka barn är! Min yngsta är 12,5år och fnissar och vrider sig i soffan så fort någon kramas eller pussas. Så Sex and the City har hon inte ens kollat på...på tv och efterfrågar inte biofilmen heller.
    Bra av dig att stå emot för ibland är det inte lätt att vara "dumma" mamma!
    Kram.

    SvaraRadera