tisdag, juni 22, 2010

Var är tvålen?

Jag har ett helt radhus i huvudet. Är det inte fantastiskt? Och jag vet så många, många kvinnor som har det precis likadant. Ja, då inte mitt radhus förstås, men egna lägenheter, hus, villor, husvagnar, radhus, vad ni vill.
Jag känner inte till lika många män som har hela hus i skallen. Det gör jag faktiskt inte. Jag lägger ingen som helst värdering i det, men undrar ibland över hur det kommer sig att kvinnor lägger märke till så mycket. Och kommer ihåg det. Och svarar, ibland omedvetet när någon annan i hushållet stilla undrar för sig själv:
"Undrar var jag la den där svarta ficklam.....".
"Ligger på andra hyllan i hallgarderoben", ett typiskt blixtsnabbt kvinnosvar.
"Mina glasögon, var sjutto....."
"På glashyllan i badrummet". Jaha. Intresseklubben har noterat.
Det kan räcka att jag hör att någon letar efter något. Själva sökljuden måste irritera mig eller nåt.
"Vad letar du efter"? kan jag ropa till någon på övervåningen.
"Inget. Bara den där....."
Och så vet jag var "den där" finns. HUR kan det komma sig? Jag går inte och scannar radhuset medvetet. Det liksom bara fastnar.
Mitt favoritsvar när någon letar efter något är ju såklart:
"Där du la den sist".
Naturligtvis enbart i pedagogiskt syfte, för att de ska lära sig att leta själva utan att fråga om allt H.E.L.A T.I.D.E.N.
Å andra sidan är det inte så kul att falla på eget grepp, som när jag letade som en galning efter mobilen i eftermiddags. Store Bror var blixtsnabb:
"Mamma, den är nog där du la den sist".
Så klart att den var!

10 kommentarer:

  1. Haha, äpplet faller inte långt ifrån trädet! =)

    SvaraRadera
  2. Lovar att det blir "bättre" med åren. När du kommer upp i min ålder vet du inte vart du har någonting. Än mindre ha koll på vart alla andra har sina grejer. Här är det faktiskt sambon som har stenkoll för det mesta.

    SvaraRadera
  3. Intressant iakttagelse. Och jag håller med, jag har också den där "talangen" på gott och på ont.

    SvaraRadera
  4. Instämmer! Jag tror att det hänger ihop med att vi även hittar de saker som är försvunna, men ligger mitt framför näsan på den som har letat precis överallt!
    Men klipsk kommentar av Store bror!

    SvaraRadera
  5. Nilla: Nä, inte särskilt! ;)

    Cicki: Ibland "längtar" jag dit, fast ändå inte om du förstår hur jag menar....... ;)

    Maj: Ja, en talang är det, sannerligen!

    Ezter: Stenkoll har han!

    SvaraRadera
  6. Oj, ett typiskt kvinnligt drag, jag är likadan :O)
    Konstigt....
    Rappt svar av sonen :O)

    SvaraRadera
  7. Som man sår får man skörda heter det ju...och det stämmer fantastiskt bra ju.
    Och nä, du är inte ensam.

    SvaraRadera
  8. Jag känner igen mig i det där. Det förväntas att man ska veta var alla har SINA saker. Sedan ska man ju hålla reda på allas träningar och möten också...:)
    Kvinnans lott i livet liksom...
    Kram och ha en bra dag!

    SvaraRadera
  9. Det verkar vara något i kvinnans gener det där, för det är precis likadant i detta hus. Maken har tex ringt mig och frågat var det finns lakan (han skulle resa bort), och vid svaret "i linneskåpet", undrat var det skåpet finns någonstans.

    SvaraRadera
  10. Jag är precis likadan.. Ibland tänker jag på hur mycket värdelöst vetande jag verkar fylla min hjärna med.. Sista tiden har jag dock varit överfylld av inre stress så då har jag knappt hittat mig själv!!
    Har varit borta ett tag så jag måste komma tillbaka hit och läsa ikapp lite..
    Men vill önska dig en härlig midsommar, precis som du vill ha den!! Kram!

    SvaraRadera