måndag, november 08, 2010

Om man HAR en cykel......

Att bo på två håll, som många, många skilsmässobarn gör, är jobbigt många gånger. Ser det ju på nära håll då det är så mina barn har haft det i många år. Det har ju sina fördelar också men när det kommer till det här att hålla reda på grejor som ska med till båda hushållen kan det ju trassla till det ibland.

Barnens pappa och jag bor nära varandra, det är gång-, nästan vinkavstånd så när ungarna glömmer något känns det ändå inte som någon ko på isen. Det går att fixa. Det går att hämta vantar, läxböcker, ett glömt busskort på väg till busshållsplatsen och så är saken ur världen, ungen på väg till skolan och allt är frid och fröjd.
Operation "kom-ihåg-hämta-busskortet" inleddes redan i lördags, utan framgång förvisso. Men till måndagen, d v s tills idag, skulle det vara fixat.
Har busskortet hämtats? Hittades det hos pappan i morse, vilt panikletandes? Nä.
Då ringer man sin mamma,
"Skjutsa mig"!
"Nope" säger mamman då.
"Jag är ingen taxichaufför"................
Så tonåringen tvingas ta cykeln. Mamman fick ingen "hejdå-kram" men klart jag vinkar! Fattas bara annat. Tonåring försvinner runt knuten och DÅ! DÅ tittar jag på termometern. -8.
Jädra kallt cykelväder......
Jag anar att jag startat den här veckan med en bottenplacering på BästaMamma-listan!

Uppdate: När nämnda barn skulle hem sken solen och det var bara -2 så redan där hade jag stigit på listan. Till kvällsmat vankades det Gulasch-gryta och tja, rankingen, den stiger! Barnet ifråga kom nämligen på att det cyklat på MAMMANS cykel. Alltså HADE jag varit lite snäll. Från början. Ändå. 

15 kommentarer:

  1. Inte en unge har dött av att cykla i - 8! Dessutom får de ju upp värmen när de cyklar, nej, du gjorde helt rätt! Chansen att leta fram busskortet fanns ju ;-) Kram till en bra mamma!

    SvaraRadera
  2. Det kanske blir så att busskortet hålls bättre reda på? Jag kände lite så för maken i morse. Det var -6.3 när jag körde halv 8, men han cyklade ju vid 5 redan... Tur han håller reda på mössan!
    Du klättrar snart upp några pinnhål på listan igen! :)

    SvaraRadera
  3. Fru Venus: Tack! ;) (och det är bara -2 nu, när tonåringen ska hem om en strax.....)

    Ezter: Man hoppas de lär sig, den kalla vägen....! ;)

    SvaraRadera
  4. Men Cina, du hade ju blivit varnad för POLARKYLAN!!!
    Äsch, inte dör de av en tur på hojen i 8 minus heller. Du gjorde rätt!

    SvaraRadera
  5. Bra det du gjorde tycker jag, eller inte gjorde. Konsekvenser att lära sig av förhoppningsvis för barna.

    SvaraRadera
  6. D H T: Jag har så kort minne. NU minns jag ju: POLARKYLAN!

    Anna: Konsekvenser är bra metoder. Man får stå för vad man gör/inte gör. Som förälder gäller det att då stå emot. Och! Busskortet är nu hittat!

    SvaraRadera
  7. Jag säger som de andra. Ingen dör av att cykla i -8 grader. Det är ju endast genom sådana erfarenheter man lär sig att komma ihåg busskortet till nästa gång.

    SvaraRadera
  8. Fniss. Japp, bara till att börja jobba sig uppåt på listan. ;)

    Soliga hälsningar!

    SvaraRadera
  9. Kanske inte topplacering men mest troligt är det glömt tills ni ses igen. :D
    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag cyklar året runt, man dör inte av det om man är bra klädd.
    Dessutom hade du inte lust/utrymme för att skjutsa och det handlar ju inte bara om deras behov utan också om våra. Om man gör för mycket för dem blir man en sur martyrkärring och det mår inte barnen bra av!

    SvaraRadera
  11. Cicki: Learning by doing är en bra grej!

    SoF: Japps! Veckans mål: att inte vara sist på listan!

    Gafflan: Det var det!

    Nillas: Exakt! Sura martyrkärringar finns det för många av redan så det passar jag mig noga för!

    SvaraRadera
  12. Bra där. Inte skämma bort och curla. De dör inte.

    Dessutom kan du bara klättra på listan nu då! =)

    SvaraRadera
  13. Haha, ja sådär är det! Ibland ligger man rätt lågt på den där listan. :-) Men faktiskt har jag för många år sedan legat mycket högt på "bästa mamma-listan" som min kompis barn kommit på. Då hade jag inte ens egna barn men gav tydligen ändå illusionen att jag skulle kunna vara rätt bra som mamma. :-)

    Kram!

    Ann-Sofie

    SvaraRadera
  14. Du gör helt rätt! Titta på tv 1 nu kl. 20 så förstår du varför ;)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Nästa gång kanske kortet är på plats... Hopefully. Supersnällt att låna ut sin cykel ju!

    SvaraRadera