tisdag, november 02, 2010

Gamla vanliga sättet duger så bra!

Höstlov. Bortresta barn. Älskling borta på jobb. Tyst och tomt radhus. Lite egentid för mamman. Inlämnade bärbara datorer för service gör att tid framför datorn får bli på den stationära. Kan man ju stå ut med.

Men, det låter som det ringer? I datorn???!!!! Helt plötsligt börjar den att prata. Eller, jag hör ju att det är Store Brors kompisar som pratar och det de säger inte är för mammaöron. Inte otrevligt eller dumt på något sätt. Men kanske lite hemlisar.
Hur stänger man av Skype????? Hur kom Skype på?????
Jag klickar och trycker men inget händer, under tiden hör jag ju att kompisarna tycker det är lite konstigt att inte Store Bror säger något. Inte hör de mig heller där jag sitter och gastar ut i tomma intet att "det är bara Store Brors mamma som råkat trycka på nåt".
"Råkat trycka på nåt"! Eller så har någon ställt in Skype på automatisk inloggning. Vilket "väcka-mamma-framför-datorn-trick"!
Lite panikartad situation en stund tills jag hittar jag en ruta att klicka i. Loggar ur och datorn blir tyst. Kära nån! Det tar flera minuter innan pulsen blir normal igen. Skype. Vilken teknik! Som jag inte behärskar! Älskling, vi rings som vanligt va?!

12 kommentarer:

  1. Skype är bra och inte så svårt att lära sig fast vanlig telefon funkar ju bra också!

    SvaraRadera
  2. Den hemska tvillingen: Säkert inte svårt alls! Bara man kommer över överraskningsmomentet!

    SvaraRadera
  3. Skrämmande... :-/ Jag gillar brev och kort bäst. Dom är så tysta och fina ;-)

    SvaraRadera
  4. JA, vi rings =;O) .......eller ses t o m, kommer hem idag, och JA, jag lovar att inte åka till Västerås ;) ....puss

    SvaraRadera
  5. OJ, Hur funkar det här nu då, skulle inte vara "anonym" ;)...puss

    SvaraRadera
  6. Hahaha! Been there done that, got the t-shirt! :D

    SvaraRadera
  7. Skönt att du lyckades. Man vill ju inte tjuvlyssna ;-) Eller...

    SvaraRadera
  8. Haha,jag har inte lärt mig Skype men det används flitigt av andra i familjen. =)

    SvaraRadera
  9. Hi,hi....det var roligt att/hur du upptäckte Skype. Vi har det på vår "riktiga" dator. För oss som har barn+barnbarn på annan ort är det bra...vi har även kamera...så vi kan se den vi talar med...de du. Men det känns liiite konstigt. Jag älskar det skrivna ordet.
    må väl och ha det så bra. kram.

    SvaraRadera
  10. Tack för upplysningen - nu vet jag vad Skype är. Har köpt ny dator och håller på att lära mig, den funkar inte som mitt gamla tröskverk.
    På skrivbordet finns en ikon som det står Skype på.Jag har undrat vad den skulle vara till men inte hunnit undersöka. Nu vet jag. Förstår att de blev skärrad.
    Det är svårt att hänga med all teknik. Alla pratar om Facebook. Jag för förfrågningar om jag vill vara någons vän. Jag svarar ja, inte kan man säga jag vill inte vara vän med dig. Nu har jag vänner
    men jag är en tråkig vän - jag hör aldrig av mig. Jo, i telefon eller SMS som ingen annan kan läsa.
    Tag vara på "ensamheten" man måste vara det för att uppskatta två- eller fler-samheten.
    Sköt om dig.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  11. Ops, ibland så önskar man att man kunde med all teknik som finns....men utvecklingen går ju så jädrans snabbt nu för tiden. Man hinner ju liksom inte med! ;)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Skrattar åt Ninas kommentar... Been there too. Men jag fick ingen t-shirt!

    SvaraRadera