fredag, januari 22, 2010

Dagens färg är röd!

Idag är det dags att möta verkligheten i form av "arbetsplatsintroduktionssamtal" på arbetsförmedlingen. Det kommer inte att vara samma handledare som jag hade i luren förra veckan, det är då ett som är säkert. Ett samtal, ett mail och en förstående chef och jag fick en ny. Bra så långt.
Hela veckan har jag varit lite låg. Oron gnager, ledsenheten slår klorna i mig när jag minst anar det och ja, det är helt enkelt "Landet Depression" som talar om att resan där fortfarande inte är avslutad. När jag pratar med Bästa Vännen hör hon direkt på min röst att det minsann inte är så bra som jag säger att det är. Och när hon säger att hon hör, ja, då gråter jag igen. Jag klarar liksom inte av att människor är snälla. Visst är det väl konstigt?
Hon gav mig ett tips inför dagen idag.
"Välj kläder med färg"!
"Svart ÄR en färg"! hävdar jag. Igen.
"Jaja. Ta svart då. Men en röd schal. Och ta din röda väska".
"Du behöver omge dig med vackra, varma saker fattar du väl"?
"Nä. Jag fattar ingenting. Jag vill ingenting".
"Nu gör du som jag säger".
Och jag gör som hon säger så nu har jag fixat håret, strukit en vit! skjorta och tagit fram min finaste röda schal och röda väskan är avdammad. Jag slog till och med till på en röd mapp till alla mina papper. Om ett litet straxt ska jag åka till arbetsförmedlingen. Jag är röd idag, jag kan idag, det är fredag, ikväll får jag krama min älskling igen.
Ta mig tusan. Jag blev nästan lite uppmuntrad. Är det den röda färgen månntro?

14 kommentarer:

  1. Röd är grejen! Vílken tur att väninnan ger så bra råd! Hälsa henne det! Stora, stora kramen!!

    SvaraRadera
  2. Ja absolut!!! Lite färg bidrar till att du känner dig mer uppåt och starkare, det är jag övertygad om. När jag ska på ett jobbigt möte brukar jag alltid fixa till mig så mycket som möjligt för jag känner mig helt enkelt starkare då. Känns som om det blir svårare för andra personer att trycka ner mig och trampa på mig då.

    Sedan måste jag ju kommentera ditt förra inlägg. SÅ jäkla KUL! Visserligen blev det pinsamt såklart och det var ju nästan så att jag själv rodnade när jag läste det men så här efteråt kommer du ju att kunna skratta åt det. Jag har själv gjort bort mig totalt flera gånger och när det händer vill man ju bara dö men efteråt blir det en jäkla kul historia att berätta.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Lycka till! Klart ditt färgval har påverkan :O)

    SvaraRadera
  4. BRA!
    Vilken fin väninna du har.
    :)
    Jag ska banne mig också ta till mig röd-temat när jag ska prata med folk som jag inte riktigt känner mig bekväm med.

    Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Bra där!! <3 / Evelina

    SvaraRadera
  6. Att ha en Bästa Vän det är underbart, en som tröstar och pepprar, allt efter behov.
    Bra råd hon gav dig och det funkade, eller hur? Att vara tvungen att gå till något som måste uttryckas med 30 bokstäver, det borde vara förbjudet.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  7. Hoppas att det går bra för dig. Jag håller tummarna.

    Markattan

    SvaraRadera
  8. Vilken fin vän! Jag gläds för din skull för att hon finns nära dig.

    ...och vilket bra råd.

    Hoppas det gick bra!

    SvaraRadera
  9. Håller tummarna att det går bra idag.

    Även om jag själv mest klär mig i svart så är röd helt klart en uppiggande färg.

    SvaraRadera
  10. Det är färgen och den underbara vän du har!
    Ha en mysig kväll och en stor bamsekram till dig!

    SvaraRadera
  11. Vilken underbar vän du har. Hon ska du hålla hårt i :)
    Styrkekramar till dig!

    SvaraRadera
  12. Det är den röda färgen. Helt klart.

    SvaraRadera
  13. Bra sagt av Bästa Vännen! Färg är alltid bra, men som alla andra kommenterat tidigare, så håll hårt i din vän! Utan vänner har man ingenting, men med en sån bra vän har man mycket!
    Jag tror på dig! Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  14. Sådana vänner håller man hårt i, som så många redan skrivit här..

    Rött är bra när man känner att man behöver kraft.
    I övrigt är rosa och lila bra färger för dig. De är nämligen helande! För både kropp och själ!

    Jag hoppas att allt det röda gav dig kraft under ditt möte. Kram!

    SvaraRadera