tisdag, april 27, 2010

Man skulle ju kunna tro....

..... att jag städade bort mig själv i lördags eller packade ner mig i en kartong i söndags och blev undanstoppad tillsammans med vinterkläderna till nästa säsong. Men nej. Av garderobstömningen blev intet eftersom Största Systern fyllde år och innan firandet skulle Stora Syster skjutsas till jobbet = övningsköra, vinterdäcken av, frukosten bort och paketen slås in.
"Du överplanerar" säger Älsklingen och menar att vinterkläderna kan hänga en vecka till utan att vi går under. Så sant!
Överplanering är annars mitt bästa ämne! Men jag övar på att bli en bättre "lagomplanerare". Det går så där, stundtals.
Något jag däremot har övat mig längre på, är att vara mamma. I söndags 23 år! Hurra för Största Systern. Och mamman.
För 23 år sedan hade jag ett litet yttepytteknyte i min famn och visste inte riktigt hur jag skulle hålla, vad jag skulle göra och varför skrek hon så? Och ska hon sova så här mycket? Vad ska hon ha på sig? Har hon ätit tillräckligt? Hon har prickar. Ska bebisar ha det? Är det farligt? Vad kan det vara?!
My god! Idag skrattar vi åt det, Största Systern och jag, hur jag var den ängsligaste mamman i världen och höll på att tjata hål i huvudet både på pappan och släkten. Men jag visste verkligen inte, fick något slags glapp i ledningarna och kunde inte tänka själv. Då trädde resolut BVC-sköterskan in och skakade om mig ordentligt, hon tog sig helt enkelt tid att träffa mig över en kopp kaffe på neutralt ställe och vi pratade väldigt länge om bebisen, ditten och datten. Hon fick mig att känna att jag dög. Att jag faktiskt var Största Systerns bästa mamma och att det var bra det jag gjorde. Och det blev ju bra. Bästa Största Systern så klart! Makalöst vad tiden går!
Vid varje födelsedag (nästan) brukar vi ta oss tid att titta i fotoalbum och riktigt frossa i den där småbarnstiden. Hur det var, vad tänkte vi på, vad ville vi, hur blev det? Hur SKA det bli? Mycket skratt och en hel del tårar blir det. Precis som livet är. Jag älskar födelsedagar!

12 kommentarer:

  1. JA...De blir stora så fort, de där små älskade ungarna. Så blir de stora älskade ungar och man är fortfarande lika mycket mamma, oroar sig och lider och gläds med dem.
    Att vara mamma är ett slit, men jag tror det är "världens bästa yrke"! Helt klart det viktigaste iaf.
    Och tänk så bra de har blivit alla våra åtta! :D

    SvaraRadera
  2. Grattis till er båda! Känner igen mig i all ängslan och oro man har med första barnet. Med vårt änglabarn i bagaget så är det helt otroligt att jag orkade det första året för oj vad jag kollade om hon andades då hon sov. Jag fick lära mig att slappna av, det var svårt.
    Ännu en gång grattis till er båda, det är fantastiskt att vara mamma :D

    SvaraRadera
  3. Va fint du skriver om er!
    Det skulle definitivt behövas fler såna BVC-sköterskor.

    Kram till er båda på födelsedagen!

    SvaraRadera
  4. Grattis morsan! Bra jobbat där i 23 år. Och grattis Stora Syster.

    Markattan,gläds och blåser i trumpeten, eller nåt...

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte, blir inte så till mig av födelsedagar, mer stressad av alla måsten. Men grattis då rå morsan! En puss!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker du skriver så fantastiskt. Så talande. Du skulle skriva en bok, vetja :)
    Kram vännen!

    SvaraRadera
  7. Hej hopp vännen! Tittar in och önskar dig en trevlig valborg! Kramen

    SvaraRadera
  8. Hurra för BVC-sköterskor som bryr sig.

    SvaraRadera
  9. Ja, hur osäker var man inte?! Jag fick ju två på en gång och jag minns när mamma och pappa skulle komma ner hit strax efter de fötts. Mamma berättade att de möttes av en mamma(jag) med håret på ända, persiennerna nere och två bebisar med hicka.. Jag var visst hysteriskt över detta med hickan!!! Själv har jag förträngt hela händelsen! Hahahahaha...

    Jag hoppas att du mår bra och är upptagen av det riktiga livet därute och inte har tid att blogga.. Tänker på dig, vännen!
    kram!

    SvaraRadera
  10. Det är en väldigt inspirerande och vacker bild du har överst på sin bloggsida ...

    *Sten tycker om sköna vårvinterdagar som tinar under solens strålar.*

    SvaraRadera
  11. Din bloggsida skulle jag ju givetvis skriva ...

    SvaraRadera