onsdag, april 21, 2010

Plantera mera!

Efter första dagen i växthuset vet jag att Rocket är en tidig sättpotatis, att lobelior mår bra av att brutalklippas innan de sätts i stor kruka och att det faktiskt finns en jordpåfyllningsmaskin där man stoppar in tomma krukbrickor och vips, simsalabim kommer de ut fyllda med jord. Lite fluffigt och alldeles lagom. Fantastiskt!
Jag vet också att det gör jävligt ont att använda en vass sekatör, närmade mig en sådan lite för hastigt med min egen slöa sekatörserfarenhet men denna, en proffsig variant var minsann slipad och avvägd för absoluta snitt. Nu lyckades jag allra sista momangen dra åt mig fingrarna och med ett "tjopp" klipptes endast tjocka grenen bort från anvisat träd. Mitt pekfinger drog en lättnadens suck och jag har lovat mig själv att vara mer uppmärksam på vad jag faktiskt gör. Vilket för mig skulle vara en helt ny erfarenhet men ack, nödvändig!
Sen kändes det allt lite "viktigt" att få stå där vid planteringsbordet och hiva sticklingar från liten kruka till stor kruka som om jag aldrig gjort annat när kunderna går förbi och tittar in.
"Hej" säger de flesta och jag ler så glatt tillbaka och svarar såklart. Alla jag träffat idag har varit glada, trevliga och vänliga. Man kanske inte handlar blommor, jord och trädgårdspryttlar om man är en sur jäkel? Dylika sysslor kanske bara utförs av trevliga människor? Eller är det så att man helt enkelt blir på bra humör av att komma in i ett växthus, se, känna och dofta? Det tror jag!

13 kommentarer:

  1. Vad härligt att du hamnat på ett bra ställe. Hoppas du kommer att må bra av det och att det mynnar ut i något vettigt i slutänden.

    Ordver: shesess. Ja, shesess så bra allt kan bli ibland....:-)

    SvaraRadera
  2. Kul att du trivs! Jag tror alldeles bestämt att man kan inte vara på dåligt humör när man kommer in i ett växthus det är omöjligt. Atmosfären är lugn, det luktar fräsht är grönt, blommigt och härligt.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Cicki: Åh Cicki! You´r back! Ja, tänk så det kan bli! <3

    Gafflan: Stortrivs! Redan! Kram!

    SvaraRadera
  4. Oj, det verkar som om din hjärna fortfarande kan lära sig/memorera saker... ;)

    Börjar ge upp om min egen (hjärna alltså), verkar som om den numera är belagd med teflon, eller nåt.

    Låter som om du vistas i en skööön miljö - var rädd om dig!

    Varma hälsningar!

    SvaraRadera
  5. Så roligt att du får vistas på ett ställe som är så rogivande! Skönt även att du träffat på trevliga människor. Jag har ju jobbat i blomsteraffär och där var tyvärr inte alla kunder så nice men tror att det blir helt annat i ett växthus. Dit går man inte om man är stressad. Passa fingrarna för sekatören bara! ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Stort grattis till bra syssla. Glada människor i härlig miljö, det är vad trött själ behöver.

    Markattan

    SvaraRadera
  7. Det låter som om du haft en alldeles underbar dag :O)
    Härligt att det känns okey för dig nu :O)

    SvaraRadera
  8. Jag blir alltid på gott humör i växthus och ler mot allt och alla. Pratar med både blommor och personal. Så den varianten tror jag på. Jag tycker det där låter som ett alldeles lysande jobb! Tillfredställande.

    SvaraRadera
  9. Växthus ger lugn och ro, man kan ju inte väsnas och vara otrevlig där det växer blommor och annat fint.
    Låter som ett jättebra ställe att komma tillbaka i...

    SvaraRadera
  10. Så är det nog, att när man kommer bland blommor och blader - då blir man glader :)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Men visst är det så; att blommor, växter & jord ger ett lugn...
    kram

    SvaraRadera
  12. Vad fint du beskriver det! Det låter som en bra plats för dig. En plats som ger energi - härligt! Stor kram

    SvaraRadera
  13. Det låter som om du hamnat helt rätt.. så länge du håller dig ifrån sekatörer och andra farliga verktyg!! ;o)
    Kram!!!

    SvaraRadera