måndag, juni 08, 2009

Gröna fingrar

Precis när jag trodde jag satt min sista potatis kom Store Bror hem med fler..... Nä, nu ljuger jag. Jag har inte satt någon potatis men väl lite blommor och Gamla Kollegan förärade mig 2 tomatplantor, chilio och en pumpa "to be". Allt planterat och klart och tummarna hålls för att planteringarna ska ta sig.
Så, idag när jag hämtade Store Bror från skolan stod han där med famnen full av plantor av olika slag. Det är paprika, ännu mera chili, smultron, persilja och något vi glömt bort vad det heter. Tidigt i våras sådde de frön i skolan och har följt växtligheten nogsamt. Det har skrivits dagbok och tagits kort. Och idag skulle hela härligheten adopteras bort.
Så nu känner jag trycket att lyckas! Att locka fram de gröna fingrarna! Jag ska prata, nej, förresten, jag får böna och be varje dag att plantorna ska växa och klara sig. Ett hedersuppdrag! Trädgårdsmästare. Tänka sig!

8 kommentarer:

  1. Ha ha, ja, be växterna istället för att prata med dem!:.)) Vad skön du är!:.))

    SvaraRadera
  2. Haha, snacka om att du har press på dig att lyckas!;-)

    Jag har också fått en liten planta att vårda. Lilla O har planterat solrosfrön i skolan och för några veckor sedan var det dags för den att komma hem till oss. Förra året misslyckades det totalt, katten åt upp plantan första natten... I år har katten andra intressen så plantan får stå ifred men så var det ju det där med att komma ihåg att vattna... Det är verkligen en av min svagheter här i livet trots att jag faktiskt jobbat i blomsteraffär. :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hehe spännande! Glöm inte att gödsla. Hönsgödsel är grymt bra.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Lycka till med detta hedersuppdrag!

    SvaraRadera
  5. Man får önska lycka och välgång till den gröna karriären!

    SvaraRadera
  6. Vet du vad..skvätt vatten på dem med lite regelbundenhet så ska du se de sköter sig bra på egen rot..ja det e engelssons råd

    SvaraRadera
  7. Spännade!
    Yngsta sonen kom hem med en squashplanta för någon vecka sedan och den blev raskt "omfantiserad" till en köttätande växt :-). Vad de hittar på.

    SV: Om du läser Låt den rätta komma in - lova att rapportera till mig vad du tyckte sedan.

    SvaraRadera
  8. Mamma Melissa: Grönt är skönt! ;)
    Anbam: Solrosor är fint!
    MsUse: Hönsgödsel? Är det då man blir osams med grannarna?? Luktar inte det??
    2barnsmamma: Man tackar och bugar!
    Speja: Den gröna karriären är påbörjad!
    Engelsson: Vatten var det!
    Kim P: Fantasi är härligt! En bokrapport utlovas! Efter semestern!

    SvaraRadera