fredag, juni 05, 2009

Kvällsinventering

Stora Syster och jag var hemma själva igår kväll. Vi åt gott och tittade på film, "the Jane Austen book club". En lagom mamma-dotter-film. Vi låg där och pös i soffan och fåtöljen, hon hade snott runt hela dagen och fixat och trixat inför skolavslutningen idag. Allt var alltså frid och fröjd. Till exakt klockan halv elva. 22.30.
"Mamma, kan jag låna strumpbyxor av dig"?
"Strumpbyxor"?
"Ja, hudfärgade, typ".
"Vi tittar väl i min låda"!
Sagt och gjort.
Fanns det några strumpbyxor? Hudfärgade? NÄ. För det var redan någon som HADE lånat strumpbyxor av mamman. Alla elva paren. Till en annan fest. En annan gång.
"Oj" sa Stora Systern.
"Men jag LA dem i tvätten när jag använt dem förra gången.
(VEMS tvättkorg då tänkte jag. Grannens????)
"Vad ska jag göra nu då"? Stora Syster såg bekymrad ut.
Genom mitt huvud for det en hel del tankar i rekordfart kan jag säga, men erfaren som jag är så kom inte ett ord över mina läppar. Nada. Nothing at all. Silence. Tysto in de rummo.
Jag erbjöd henne en drös andra strumpbyxor. Ett par med ett vitt och ett svart ben?! (vart tänkte jag gå när jag köpte dem???) Ett par lila? Silver? Svarta med stora prickar? Vita tights med spets vid fotknölarna?
Men nej. Stora Syster tänkte minsann gå utan strumpbxor. Och FRYYYYYYYYYYSA!
Men då! Längst in, under pappret i lådan (ja, jag har lådpapper, en gammal tradition från en nitiskt mormor) kände jag något med handen. Och TADAAAAAAA!
Fram drog jag .......... ett paket OÖPPNADE strumpbyxor. Hudfärgade.
Som jag köpt, gömt och sedan glömt. Med tre döttrar har man sina gömmor om jag säger så!
Kvällsinventeringen gav resultat. Stora Syster slipper frysa knäskålarna av sig idag och jag, jag fick sovmorgon!

13 kommentarer:

  1. Där fanns det tillgångar må jag säga, eller varianter, rättare sagt. Har också en rad märkliga strumpor i mina gömmor som jag aldrig använt...vad tänkte man egentligen? Ha en riktigt fin helg!

    SvaraRadera
  2. Oj, finns det så mycket att välja på i dina gömmor? Här är det sorgligt tomt på fräsiga benkläder. En annan håller sig med päls istället...

    Markattan

    SvaraRadera
  3. Men du missar väl inte "Den blomstertid nu kommer" ;) Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Ja är det inte typiskt.. att de kommer på saker kvällen innan något ska ske!!! Gärna sådant som är omöjligt att åtgärda så sent på kvällen!!! ;o) Man kan bli tokig för mindre..

    Här göms också diverse saker från döttrarna!! :o)

    Ha en riktigt skön fredagskväll!!

    SvaraRadera
  5. Tack för kvällens asgarv! :-) Och ja, jag håller med - hur tänkte du när du köpte de där med ett svart och ett vitt ben?? :-)))))))

    SV: Nej, nu är jag inte arg längre. Jag tog mig i kragen och sa faktiskt till henne, lugnt och stilla, vad jag tyckte om situationen. Få se vad det ger för bakslag...
    Herr Ranelid är bara för mycket helt enkelt. En überpretentiös supersnobb som verkar ha extremt höga tankar om sin existens.

    SvaraRadera
  6. Speja: Varianter är ordet!
    Markattan: Benkläder... jag ler! :) Päls är inte att förakta när sommaren tar semester!
    Tant t: Närå, missar inte en strof, fast kan INTE sjunga med!
    Pia: Så typiskt, så typiskt! Det är visst något stadie som ska gås igenom!
    Kim P: Vassego! Tror inte att jag tänkte alls.... ;) Vad bra att du sa till, vad du tyckte!

    SvaraRadera
  7. Hej Cina! tack för dina omtanke om mötet idag och din förståelse för hur det kan vara. Det betyder mycket för mig. Mötet blev ansträngande, men bra. Jag och min mycket tydlige fackliga företrädare fick till stånd en planering som gagnar mig!!!

    SvaraRadera
  8. Ibland ska man ha tur! Hoppas ni fick en fin avslutning idag!

    SvaraRadera
  9. Ha ha ja tänk vilka lustiga strumpbyxor man samlat på sig under åren :D

    vad mysigt det lät att kolla film sådär med dottern.

    kram

    SvaraRadera
  10. Christina: Det gläder mig! Att det känns bra efter dylika möten betyder mycket!
    2barnsmamma: Avslutningen gick bra!
    MsUse: Samling är bara förnamnet! Vad gör man av allt? Och ja, det är mysigt att rå om dem en i taget ibland!

    SvaraRadera
  11. Mina kids har ännu inte länsat bland mina strumpbyxor, men jag kommer att tänka på att du ska skicka flickorna till mig! KRAM!!

    http://spadermadame.blogspot.com/2008/11/spader-en-samlare.html

    SvaraRadera
  12. Jag bara log.....:-) En klar fördel när man inte längre bor ihop med sin dotter. Numera får man ha kläder och smink ifred. Sist vi var hos dottern så var det jag som fick med mig en hög kläder från henne.....:-)

    SvaraRadera
  13. Döttrar är goa och rara men..ja..de vet hur bra det är att ha en mamma som köper dyra schampoon eller strumpbyxor.

    Söta är de dock.

    /A

    SvaraRadera