torsdag, juni 11, 2009

Andra bullar

I lokala tidningen var en av rubrikerna idag "Pajkastning i landstinget". Ja, det handlade ju om att de olika partierna inte är överens (surprise?) och anklagade varandra för diverse tilltag. Jag läste artikeln lite förstrött och Store Bror läste över min axel och undrade:
"Varför kastar de pajer på varandra"?
Store Bror tolkar språket bokstavligt, har svårt för nyanser och, har vi förstått, "översätter" även det skrivna språket i bilder så nu blev det konstigt för honom. Han har blivit bra på att fråga när han inte förstår, han har knäckt koden så tillvida att han förstår att det finns en "dolt" språk, där man säger en sak och menar en annan. Som t ex att kasta pajer på varandra.
Jag förklarade artikeln så gott jag kunde och Store Bror log.
"Nästan som Tom och Jerry, fast de kastar verkligen pajer"!
Ja, Store Bror. De håller nästan på som Tom och Jerry!

På eftermiddagen bakade vi. Bullar, sockerkaka, kokos-toppar och chocolate chips. Oj, vad vi bakade. Lilla Syster kom in och var på dåligt humör, skällde och gnällde. Efter ett tag tyckte jag att det var nog och kastade ur mig lite irriterat:
"Nä, nu får du sluta annars får du se på andra bullar"!
Varvid Store Bror stelnade till och såg frågande ut:
"Vi gjorde ju bara kanelbullar"!
Då kunde ju mamman inte vara sur längre. Jag förklarade vad som menas med "andra bullar" och vi kunde skratta tillsammans.
Att det är så här, att vi behöver tänka på vad och hur vi säger, är inget nytt för oss men det är slinker ur en så lätt. Det ÄR verkligen viktigt vad man säger!

Idag har vi bakat!
När sommaren kommer tillbaka har vi fika till utflykterna!

19 kommentarer:

  1. Visst, eller ta dörren med dig när du går... Inte bra att sitta på två stolar, simma lungt!

    Verkligt farligt gott! Fast vi har firat med jordgubbar, det är också gott! KRAM!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig beskrivning om hur de uppfattar vårt dolda språk. Man får verkligen tänka sig för ibland....:-)

    SvaraRadera
  3. Kom hit med dig!! Jag kan inte baka, men är hur bra som helst på att äta!! ;D

    Sv.Jag hjälper till och håller mina tummar, sen "krysser jeg fingrene" som vi gör i Norge oxå! :)

    SvaraRadera
  4. En gång sade jag "det är faktiskt jag som bestämmer var skåpet ska stå"! Vilket skåp undrade en liten flicka i ettan...

    Så mycket gott ni fick bakat :-)

    SvaraRadera
  5. Åh, så gott det ser ut. Nu känner jag för att ha kafferep i eftermiddag. Kafferep förresten, också ett konstigt ord...nyanserna i språket och alla lustiga ordlekar måste ju bli väldigt tydliga för er.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Jisses, vad duktiga ni har varit! Jag är ruskigt imponerad, hos oss finns det bara hembakat när svärmor har hälsat på :-).
    Jag avskyr verkligen att baka, det är så infernaliskt tråkigt, men jag är ruskigt imponerad av alla som faktiskt gör det.

    Intressant det där med den "dolda" meningen i det vi säger, det reflekterar man så sällan över. Själv är jag rätt ironisk och det kan ju bli väldigt tokigt ibland.

    SvaraRadera
  7. ...och hur torftigt språk har jag i dag då? Ruskigt imponerad två gånger i samma stycke. Suck. Så går det när man har lite bråttom.
    Ha en trevlig helg! :-)

    SvaraRadera
  8. Spader Madame: ..."släng ett öga på potatisen"... en rysare! Jordgubbar är gott!
    Cicki: Man lär sig, fast det slinker hit och dit ibland ;)
    Egoinas mamma: Välkommen!
    Znogge: Bra att de frågar! Modigt!
    Speja: Ibland övertydligt! Ibland svårt att hålla sig för skratt! Som sagt, kafferep? Varför har man rep i kaffet???
    Kim P: Ironi är svårt för Store Bror, det blir ofta megatokigt. Jag gillar att baka men det händer inte så ofta, när det händer tar jag i dessto mer.... Trevlig helg du också! ;)

    SvaraRadera
  9. Markattan blev för många år sedan ruggigt arg på den då lille markatteungen. När han frågade om jag var arg sa jag, det kan du ge dig Johansson på... Efter en stund frågade han, är Johansson också arg... Det gäller att hålla tungan rätt i mun med andra ord.

    Grattis till allt gott ni bakat. Sånt gör jag aldrig.

    Markattan

    SvaraRadera
  10. Ja, tänk så tokigt det kan bli ibland när vi tar för givet att alla förstår vad man menar. Min son blev vettskrämd en gång när jag berättade om en bekants son som blivit så förvånad att han "tappade hakan". Bus såg ju framför sig hur hakan ramlade av den lille killen. :-)

    Ser otroligt frestande ut med allt goda fikabröd. Själv är jag hopplöst dålig på att baka.

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Ja du milde vad jag känner igen mig..jag har en bror som..tror vi..har aspbergers..o där har det varit så hela livet..tand på tungan om man inte vill trassla in sig i timslånga diskussioner..

    SvaraRadera
  12. Åh, vad det såg gott ut!
    :)
    Ja, det kan vara svårt att förklara det dolda språket hur ska man tyda t.ex ord men inga visor?

    När jag var liten sa min morfar om alla flygfän när jag fäktade med armarna och ville att de skulle försvinna-
    Men det där är bara en Jansson.

    En dag satt vi på en parkbänd brevid en dam som sa att jag var så söt och rar.
    Då kom det en stor trollslända då sa jag :
    Det var en j**vla stor Jansson!

    Morfar tror att hon inte tyckte jag var så söt efter det.

    Ska kika in och läsa mer på din blogg senare måste bara göra några Alfonspappasaker..alltså jag är ju inte pappa utan mamma men..ja, "jag ska bara först.."

    Ha det bra!
    /A

    SvaraRadera
  13. Markattan: Dessutom tungan i rätt mun! ;)
    Anbam: Måste tett sig otäckt för Prins Bus! Man kan ju tänka sig!
    Engelsson: Många och långa diskussioner kaaaaaan det bli om man inte passar sig! ;)
    Ännelaij: En Jansson! ;) Tack för besöket o varmt välkommen tillbaka!

    SvaraRadera
  14. mnjjaaeee jag kommer att göra ett allvarligt försök o låta bli o stoppa i mig femtioelva stycken

    SvaraRadera
  15. Ja himmel.. hur många gånger säger man inte typ såna saker.

    Jag jobbar med döva och det är ibland knepigt med alla idiomatiska uttryck som t ex "ana ugglor i mossen", "skägget i brevlådan" osv.. Kan inte vara lätt för en invandrare att hänga med heller! :o)

    Härliga bakverk!! Om jag blev frestad?? Inte då! ;o)

    SvaraRadera
  16. Men oj vad ni har varit produktiva!!! Och fantastiskt fina bakverk blev det!!!
    Ha en skön helg!
    Kram!!!

    SvaraRadera
  17. Så sant så sant.. vi har så många olika uttryck för oss som vi inte ens tänker på -men det är bra att du tar idg tiden att förklara!:.)) Snart kommer han att slänga sig med bådepajkastning och andra bullar som om han inte gjort annat:.))

    SvaraRadera
  18. Är det sesam på sockerkakan? Vill gärna ha recept på allt, om jag får.... hur 17 får du kanelsnittarna/klippen så vackra och proffsiga? *avis*

    SvaraRadera
  19. nu har engelsson bakat--o torskade dit..fyra bullar blev det.....så nu har jag erkänt..suck

    SvaraRadera