lördag, augusti 29, 2009

Sofflist

Eftersom vår nuvarande soffa är urskön att sitta och ligga i har soffkraven gjort att vi blivit en anings kräsna. Soffkräsna. Jag har dammsugit möbelaffärer på soffjakt och tre soffor har passerat nålsögat efter ett otal provsittningar och provliggningar. Så, idag packade jag in Älskade Sambon, Lilla Syster och Store Bror och styrde bilen mot soffaffären. Här skulle provsittas. Men inte fick de välja och vraka hur som haver där i affären. Ånej. Jag är väl smartare än så. I god tid har tre objekt valts ut, och egentligen har jag redan bestämt mig vilken vi ska ha, men de kan väl få tro att de är med och bestämmer???
Sen känner jag ju "mina löss". Vet minsann vad de kräver av sin soffa, vad de gillar och faller för. Så rundan inleds ju med att visa dem nr 3. Som inte faller någon i smaken.
"Den går fetbort" sa Lilla Syster och då är det så.
Soffa nr 2 lockar lite mer.
"Inte dum. Inte dum alls" sa Älskade Sambon och valde genast "megahörnet" till sin plats.
Store Bror valde divanen och Lilla Syster, ja, hon blev sittande mitt emellan.
"Skön" tyckte de båda.
Soffa nr 1 tronar så fint borta vid fönstret, den är ju bara så perfekt!
Älskade Sambon slår sig ned och ungarna brer ut sig bredvid.
"Skön"
"Den här är ju jättebra".
"Snygg är den också".
"Tycker ni det"? undrar jag och slår mig ned bredvid dem. Inte trångt. Inte trångt alls faktiskt.
"Men man kan inte luta huvudet, det vill jag" säger Älskade Sambon.
Då hämtar jag en nackkudde man köpa till, i svart läder, och tja, soffan är hemma liksom.
Nackkuddar, snygga sådana är älsklingen svag för. Ja, egentligen är det ju nacken som är svag men ändå.
Så vi sitter där alla fyra och känner att det minsann finns plats för ett par till. Stora Syster, Pojkvännen och vi kan nog klämma in Största Systern och Sambon också.
Alltså en megasoffa.

17 kommentarer:

  1. Haha, skrattar gott åt orden: "dom kan väl få tro att dom är med och bestämmer". Den taktiken använder jag mig av också. :-)

    Åh, så härligt med ny soffa, skulle vi verkligen behöva men nu är det badrummet som har högsta prioritet. Idag blir det till att åka och kolla på badkar och precis som du har jag redan valt ut vilket "vi" vill ha. ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hahahhah KVINLIG LIST!!!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Hihi!
    Och visst är det roligt att låta dom TRO att det är deras beslut??

    Vad är det dom säger....
    "KVINNANS LIST ÖVERSTIGER MANNENS FÖRSTÅND"

    Jaha ja! Då får man gratulera då till nyinköpt soffa nu då!

    *...och här sitter/ligger jag i min gamla sletna..*

    Kram på dej och ha en skön söndag!
    //Jenny

    SvaraRadera
  4. Minsann, en strateg på min ära... Klart att du fixade hem detta ränkspel. För allas bästa ju.

    Markattan, gratulerar till listen

    SvaraRadera
  5. Smart taktik - kvinnlig list funkar alltid :) Härligt med en stor och skön soffa! Hoppas ni har en fin helg! Kram kram

    SvaraRadera
  6. Då får man väl gratulera till soffinköpet. Det är kul när man hittar något som man blir nöjd med. En soffa ska man ju dessutom leva rätt länge med och då är det viktigt att det blir rätt. Du är smart du....:-)

    SvaraRadera
  7. Jag tycker du är enastående som låter dem vara med och "välja" det som du redan valt ut.. Otroligt smart.. :o)
    Det låter som en urhärlig soffa!! Kram!

    SvaraRadera
  8. Haha. Det är bra med sådan list ibland:)
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  9. En bra soffa kräver sin kvinna! Sonen köpte en i helgen och det blev dubbelt så dyrt som plandert. Men man måste ju sitta bekvämt!

    SvaraRadera
  10. Anbam: "Taketik" kommer man långt med ibland!

    Jenny: Jajamännsan!

    Jenny: Har åtta veckor på mig att ta avsked av vår "sletna", sköna, härliga soffa!

    Markattan: Tackar!

    2BarnsMamma: STOR är den. 4.05 bred...... Plats får vi!

    Cicki: Med tanke på priset kommer den här soffan finnas för evigt....

    Pia: Tackar! Som jag letat!

    Lallis: Man gör så gott man kan! ;)

    Znogge: Ja du! Den här soffan blev också mycket dyrare än planerat, men, man ska ju trivas med den också. Länge!

    SvaraRadera
  11. Snyggt drag!

    Ska jag försöka tänka på nästa gång det börjar dra ihop sig till förhandling här hemma... ;)

    SvaraRadera
  12. HMMMM, som om jag inte förstod "fällan", jag lät dig tro att jag inte sett den före dig .... =;O) Puss min älskling !!! Din Sambo

    SvaraRadera
  13. Klart taktiskt av Cina... Hoppas att ni blir jättenöjda med soffan när den kommr på plats!

    SvaraRadera
  14. Anna: Välkommen! Ja, man ska ju förbereda sig inför förhandlingar! ;)

    Blomman: Haha! Hur gick det här till??? En luring!!!! Inte visste jag att du kunde! Puss!!!!

    Spader Madame: "Taketik" på hög nivå!
    ;)

    SvaraRadera
  15. tihi
    Du är smart du!
    Soffor är viktiga. Det tar tid att välja ut en som ska funka under en ganska lång tid.

    Härligt att alla gillade ditt 1:a handsval. Och nackkudar det är perfekt.

    kram
    /A

    SvaraRadera
  16. Ännelaij: PERFEKT blev det med nackkuddar!

    Evleina: Jag undrade just när du skulle skriva det! ;)! Gullplutta! Jo! Den här nya är ÄNNU skönare och ÄNNU större! Jag lovar!!!!! Kram!

    SvaraRadera