söndag, augusti 09, 2009

Kärleken övervinner allt

Lilla Syster och Store Bror står på tröskeln till tonåren/har blivit tonåring. Det är väl ungefär då som det brukar tjorva ihop sig med semestervistelser med föräldrar och så. Jag menar, kompisar, kabel-tv, datorer och andra kuliga saker pockar liksom på och mamma/bonuspappa/pappa/bonusmamma kan ju kännas lite mossiga och halvtrista. Ni förstår säkert vad jag menar.
Jag låtsas inte om något av detta och sommarplaneringen tidigare i våras gick ju som vanligt.
"Vecka hit och vecka dit, då är ni med mig och bonuspappa på ön".
"Ok" sa båda två och glömde bort de ökade behoven, eller så kände de inte till dem.
"Sommar som vanligt" tänkte de och kom ihåg hur det brukar vara.
Det HAR varit som det brukar. Möjligtvis har de kivats lite mer än tidigare. Det KAN bero på att de är nära i ålder, tjej/kille/nästan 12/13. Lilla Syster börjar bli tuffare och Store Bror får sina vassa kommentarer,vice versa. ALLT kan man inte skylla på att han har Aspbergers syndrom. Han kivas också. Som den 13-åring han faktiskt är.

Älskade Sambon och jag håller god min. Vi lagar mat, packar matsäckar, ryter om dukning och bäddning, handlar och tankar båten, hittar på aktiviteter, överraskningar, tråk-stunder....... och ja, vi får till det bra. Om jag får säga det själv. Helt klart går det bättre nu när jag tittat upp ur deppgropen och börjar tycka att livet är helt OK. För nu. Så att säga. Sen måste tilläggas att Älskade Sambon/bonuspappan har OCEANER av tålamod och vilja att ungarna, hans som mina, har det bra. Alltid. Och att upplevelser av alla möjliga slag är berikande och lärorika.

Idag tog vi båten till en ö på eftermiddagen. Strålande sol, 20 grader i havet, kaffekorg, kastspön, metspön, badkläder, böcker, nagellack, ostbågar d v s vi var rustade för en eftermiddag i skärgården. Store Bror och Älskade sambon gick runt ön och kastade efter gädda. Lilla Syster och jag tänkte bada när ett svan-par visade var skåpet skulle stå, så vi väntade en stund på att kasta oss i böljan den blå. Inte ville vi utmana ödet mer än nödvändigt.


Herr och Fru Svan blev lite närgångna.....

Sen visade det sig att Älskade Sambon fick napp men inte Store Bror. Då blev det tråkigt. Fasansfullt tråkigt. När vaniljkransen var uppäten, Singoalla-kexen slut och ostbågarna sjöng på sista versen..... Ja, då TYCKTE Store Bror att livet var rent av outhärdligt.
"Jag har tråkigt" gnällde han.
"Sluta nu" kontrade jag.
"Ser jag ut som ett tivoli kanske"???? undrade jag högt.
"NÄE" säger Store Bror,
"De är lite mer färgglada"
"Eeeeeeh"?????? tyckte jag och konstaterade att den här unge mannen åtminstone har svar på tal. Det kan jag stå ut med. Faktiskt. Fast det säger jag ju inte...... högt!
Sen åkte vi hem till stugan. Kvällsmat var på schemat. Det var min tur att laga mat. Jag hade en idé om vad vi skulle äta. När jag öppnade kylskåpet mötte jag det här:



Och sen när? Absolut NÄR???? stod det METMASK på matsedeln???? kan ju en hugad matmor undra. Och det är då jag känner innebörden av ordspråket: "Kärleken övervinner allt" PRECIS (nästan) allt kan jag stå ut med. Men idag!!!! Idag har de (mina män i livet) varit och tafsat på gränsen......
Eller som Brasse säger: "En ska bort"!!!!
Gissa VAD!!!!!!!

11 kommentarer:

  1. Hihi...och vad härligt att ni haft det så bra. En lagom sockrad och saltad kompott, verkar det som.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag har också metmask i kylen just nu.....:-) Svärsonen grävde upp de hos morfar. De ska användas nästa gången dotter och svärson kommer.

    Om tio år kommer ni att sitta och skratta åt sådana här stunder. Det gjorde vi nu hos morfar, när både jag och syster Yster påminde våra barn om hur det kunde vara när de var i tonåren. När de själva blev påminda så skrattade de åt hur fånigt de kunde bete sig då under de jobbiga tonåren....:-)

    SvaraRadera
  3. Tack för ett gott skratt! Bra skrivet som vanligt - du är bra du!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Hhhahaaaahahhaa
    KUL!
    Vet du i min familj skulle jag stå för Metmasken Hahahahaa
    Jag är det smått tokiga/påhittiga:))
    Vad härligt och normalt ni verkar haft det :)

    Själv har jag bara bråk med stora tjejjen snart 17år (men SNART 18år om ett år;) )Fy vale säger jag mera EGO får man leta efter ....
    Hur får man vett i dom ?
    Grrrrr
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Haha, mask i kylen har jag nog klarat mig från men annars har nog det mesta kunnat hittats där.

    Just för tillfället har vi en undulat i frysen.:) Hon hamnade där (efter att hon brutalt mördats att vår katt...) i väntan på att tjälen skulle gå ur marken.

    Nu har den ju gjort det men fortfarande ligger kära Rut kvar i frysen. Är väl kanske dags att begrava henne nu innan tjälen är tillbaka.:)

    Ungarna har plockat fram henne då och då och visat kompisarna i samma andetag som de frågat om de vill ha glass. Man kan ju undra vad kompisarnas föräldrar tänker när deras barn kommer hem och berättar att de fått glass och kollat på Rut i frysen. Haha!

    Så skönt att du är piggare! Jag mår också bättre och ser en ljusning.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Igenkänningskomik när den är som bäst! Haha!!!
    Tack för dagens skratt...f´låt!

    Inga metmaskar här i kylen, men småsill i frysen till eventuellt kommande makrillfiske!

    Och som redan sagt här....
    Blomkål är ju gott!

    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  7. Speja: Lite sött och lite salt, precis som det ska vara!
    Cicki: Där ser man! Metmask kanske är nya delikatessen? ;) Härliga minnen blir det!
    S o F: Tackar! Jag glädjer så gärna! Kram!
    Spader Madame: Blomkål är inte dumt alls.....
    JennyRingblomman: Ja du! Vad är väl metmask i kylskåpet mot en 17-årig tjej??? Ofta tänker jag på Astrid Lindgrens ord, om att ösa kärlek över ungarna så kommer folkvettet av sig självt. Jag TROR det uttalades när hennes barn var små..... Varmaste kramarna till mig! De BLIR vettiga... Till slut! Min 22-åring är mitt bevis! Varm kram!
    Anbam: Oj! En Rut i frysen! Som värsta Miss Marple-historien.... ;)
    Jenny: Skratt bjuder jag så gärna, så gärna på! Tack! Kram!

    SvaraRadera
  8. Hihihi..ja det där har jag oxå råkat ut för..isscchhaa hur tänker de när de ställer in mask i kylen..jag fick inget vettigt svar men masken åkte ut i garaget..*L*

    SvaraRadera
  9. Ja när mina ungar var små så gick det så lätt att få med dem på semester, men nu när den yngste är 17 så blir det till att stanna hemma. Inte kan man umgås med fjantmorsan när det finns så mycket annat att göra på sommaren..
    Metmask i kylen..kan de överleva det? Jag brukar ha dem ute i en bytta, men det kanske vore en idé..=)

    SvaraRadera
  10. Ni verkar ha det riktigt underbart, med ups & downs hos "tonåringarna".. Precis som livet är många gånger.
    Dock har jag aldrig stött på metmask i kylen.. sover maskar i kyla eller?? ;o)
    Ha en härlig båtresa!! Kram!

    SvaraRadera