måndag, augusti 10, 2009

Fiskelycka

Det här är absolut sista semesterveckan. Det gååååååååår inte att pressa fram mer ledig tid på ett tag även om vi vill. Till slut får man ju ge sig. Packa ihop i stugan, minnas, glädjas och ta tag i hösten som närmar sig.
Fast det är ju att gå händelserna lite i förväg. Fortfarande är vi här och nu. I stugan. På ön. Åker båt. Och åker "bad-ring". En gigantisk luftfylld badring som fästs i lina och dras av båten. Fort. Ungarna skriker av förtjusning. Jag skriker mest av fasa. Nej, så är det ju inte. Det är kul. Men det hör liksom till att jag SKA skrika och vara lite rädd. Men när jag envisas med att dyka i havet varje morgon, då är till och med Store Bror lite impad. Precis som jag själv. Fast det säger jag ju inte högt. Jag bara gör det. Utmanar badkrukan i mig.

Idag har vi dock haft lite annan oro i lägret. Älskade Sambon och jag tyckte att en Helsingfors-kryssning skulle vara ett trevligt sätt att avsluta ett långt sommarlov på. Lilla Syster och Store Bror har inte åkt stor färja någon gång så sagt och gjort. Vi bokade en resa. Med avfärd i morgon, tisdag.
Store Bror har därför idag varit en ängslig kille. Åka båt, sova på båten, äta där o s v, ja, det är ju nu nya utmaningar på gång och dagen idag har jag ägnat åt att försöka räta ut alla hans frågetecken. Jag vill ju att de ska vara utropstecken men vissa stunder tvivlar jag. Är det värt det?
Vi har tittat på bilder av båten på nätet, kollat programmet, gjort ett dagsprogram men inget tycktes hjälpa. Trulig, änslig, orolig, så har han genomlevt dagen.
Tills ikväll.
Älskade Sambon tog Store Bror med i båten för en fisketur i skymningen och minsann, fick de inte varsin gädda!? Glädjen var stor hos dem båda och Store Bror valde att leverera sin gädda till min Svärmor i huset bredvid. Hon blev nöjd och glad.
Sen äntligen, kunde han se fram emot den stundande resan, med schemat för morgondagen i högsta hugg somnade han till slut, nöjd och glad.
Tänk vad lite fisk kan göra!


Gäddan som räddade kvällen!
Här presenteras Herr Gädda för katten Martini.

12 kommentarer:

  1. Hoppas ni får en skön semestertripp. Kram

    SvaraRadera
  2. Vad härligt du skriver..=) Ha det så kul på resan! Och tack för din kommentar. Kram Inger

    SvaraRadera
  3. OJ, vad jag känner igen allt om semestrar och kivandes barn med eller utan diagnos...
    Jag kan itne riktigt utläsa om du bor i Sthlm eller ej, men gör du det så är du välkommen till oss på Kungsholmen ikväll :-)

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Känner så väl igen detta med oron över något nytt som ska hända. Bus är precis likadan.

    Vi planerar en resa till ett medelhavsland nästa år och Bus som aldrig flygit och varit utomlands har väldigt många funderingar. Han oroar sig för maten på planet och vill veta exakt hur varmt det egentligen är i ett medelhavsland.

    Vi berättar om minnen från våra egna tidigare resor och hoppas att det hjälper honom i hans oro.

    Hoppas er resa blir härlig och att allt funkar bra med StoreBror!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Tänk ibland löser sig knutarna så där naturligt. Härligt!
    Hoppas ni får en finfin tripp!

    SvaraRadera
  6. Åh, gädda, det är L´s stora dröm just nu!
    Jag gör likadant, hoppar i havet, åker vattenruschbana och sånt för att pojkarna ska bli lite stolta. De vet att jag är rädd. Men stolta blir de!
    Hoppas resan går bra! Kram!!!!

    SvaraRadera
  7. Måste vara jobbigt att få till det alla gånger, om hur man tacklar den där oron...
    Men så skönt att det bara löste sej så där ....alldeles av sej självt!
    Hoppas verkligen Er resa blir ett bra minne!
    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  8. Åh, vilken dag.
    Med ett sådant bra slut så jag blir alldeles tårögd.

    Hoppas resan går bra och ni har det trevligt.
    Kram
    /A

    SvaraRadera
  9. Hoppas att båtresan blev så bra som ni har hoppats! Massor med kramar!

    SvaraRadera
  10. Hoppas det blir en alldeles ypperlig resa och oj, vad jag inser att jag har saknat (även om det är självförvållat) att läsa dina inlägg. Du är fantastisk! :-)

    SV: Bröllopet var underbart och visst är det som du säger - det blir ju extra speciellt och vackert när det är goda vänner som gifter sig.
    Natten i huset gick också jättebra, jag har sovit hyfsat bra för att vara jag och det får jag väl vara nöjd med.

    STOR kram!

    SvaraRadera
  11. Hoppas resan blir bra..skönt att han till slut kunde landa i tanken..kram

    SvaraRadera
  12. Kul att få besök av dig igen! Jag undrade vart du tagit vägen, men har själv också varit mindre flitig med bloggandet. Skönt det också ibland!

    Passa på och njut av de sista semesterdagarna och hoppas ni får en fin kryssning allihopa! Kram

    SvaraRadera