tisdag, augusti 18, 2009

Utredning och inredning

Dagens post innehöll två för mig intressanta brev. Det ena innehöll en kallelse till funktionsbedömning av arbetsterapeut och det andra brevet innehöll en kallelse till en annan utredning som jag väntat på sedan feb -08.
De här två besöken är nu inbokade dagarna efter varandra, första och andra september. Det blev lite "ketchup-effekt" av det hela. Först kommer ingenting, ingenting, ingentiiiiiiing och så: Poff! Allting på en gång!
Jag klagar inte. Skulle aldrig falla mig in. Men jag undrar hur det kommer sig? Bara. Det får man ju. Det är så länge jag bara gått i "tomme" så att säga, strax är det tre år sedan jag blev dålig.
Å andra sidan betyder det att f-kassan går med på att jag får ersättning även under september månad då utredningarna görs. Det är ju en glad nyhet! Rent av alldeles jätteskönt.
Imorgon börjar jag hos sjukgymnasten efter sommaruppehållet, basal kroppskännedom. Det ser jag fram emot. Det känns i kroppen att det var länge sedan jag var där, och även om jag övar flitigt alldeles för mig själv blir det ett snäpp bättre med handledning. Under sommaren har jag ju hållt igång med mina morgonpromenader, simmat i havet, cyklat m m. Alltså försökt att vara aktiv, att tänka mig som en aktiv människa igen. Det är inte varje dag det fungerar, men om jag jämför med hur det var för ett år sedan, så har jag fler aktiva dagar per vecka nu än då. Så då gör jag alltså framsteg. Sen kommer ju mina "perioder" då allt rasar men det går ändå framåt, som om mitt system börjar vakna igen. Det går inte fort. Ibland står det still. Ibland backar jag lite men målet, målet är framåt!

OCH en ny soffa!
Med posten idag kom även höstens nya katalog från MIO möbler. Ack! Visst kan man få drömma! Längta! Önska! Nu ska man ju inte sukta efter materiella ting, hälsan är ju viktigast o s v, men, det vore så skönt med en ny soffa. Vår har gjort sitt. Och gjort det alldeles förträffligt bra! Men nu är den sliten, nedsutten, lite trasig och ...... alldeles underbar! Förbaskat!
Ikväll ska jag sitta/ligga i den med en kopp te och inte att jag då ens andas om att jag tänker byta ut den. Känner mig som en förrädare bara att jag tänker tanken. Men att titta i colorerade möbelmagasin och drömma, det kostar ju inget. Om man håller sig till att TÄNKA på hur snyggt det skulle vara!

17 kommentarer:

  1. Blir så glad när jag läser i din blogg låter precis som jag !
    Fast jag tvingar ut mina barn till hjälp i trädgården ELAK som jag är :))
    Även kompisarna hjälper till ibland JIPPIE då går det fortare :)
    Mina ungar är till SALU just nu ..
    Inte hjälper rutiner här inte :(
    Nu är de tröööööötta istället för de gått OPP..
    I somras var de Trööööötta pga att de sov förmycket eller la sig försent!
    GGgrrrrrrrrrrrrrrrr
    Vill ha mamma semester i 1 ÅR...
    Hoppas det går bra med Fk.
    Usch vi är många som åker ut på bar rumpa :(
    Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Vi ska önska runt i ring...önska kostar ingenting... Så sjöng jag och Gullan Bornemarks ungar när jag var barn...

    Det kommer att gå bra med utredningarna -Bästa hösten ever???

    SvaraRadera
  3. Hoppas utredningen blir bra så att både du och Fk får svar på era frågor.

    SvaraRadera
  4. Markattan sitter här och håller tummarna.

    Markattan

    SvaraRadera
  5. Hos mig damp nya IKEA-katalogen ner i brevlådan igår, så jag har också ägnat mig åt att dagdrömma om hur otroligt snyggt jag skulle kunna gör i mitt lilla hus.
    Men, men, med 800:- kvar på kontot känns det som att jag nog får nöja mig med att enbart drömma :-).

    ...och så håller jag givetvis tummar och tår och allt annat jag kan för att utredningarna ska gå bra.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas verkligen att det går bra för dig under besöken.

    att drömma sig bort coh önska det är ju underbart och läkande.
    kram
    /A

    SvaraRadera
  7. Jenny: Många ungar är till "salu" så här inför skolstarten. Sommarlovet är alltså för långt! ;)

    Spader Madame: Just ja! DEN sången! :) Ja! Om jag skulle satsa på bästa hösten ever???!!! Hade jag inte ens tänkt på! Tack! Kram!

    Cicki: Tack!

    Markattan: Tack för det! Behövs!

    Kim P: Många kataloger kommer det! Många pengar är slut! Drömma får vi! Kram, kram!

    Ännelaij: Tack för omtanken! Kram!

    SvaraRadera
  8. Kan du inte bara dra över soffan en fin liten pläd?

    SvaraRadera
  9. Bra att du får dina utredningar, jag väntade också flera år.

    Och tillvaron är som du säger upp och ner, och då får man muntra upp sig med kataloger på möbler och kläder. Jag vill också köpa en ny soffa, dock vill jag inte slänga den gamla så det är lite problem.;o)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Härligt att läsa om din kämparglöd! Jag har också fått Mio-katalogen hem idag. Vågar knappast titta i den, fast jag gör väl som du: drömmer.

    SvaraRadera
  11. Skönt att höra att det går framåt, även om det går sakta! Fortsätt kämpa - och drömma :) Kram

    SvaraRadera
  12. Hej, hej!
    Hoppas det gick bra hos sjukgymnasten!?

    Och det där med soffa....
    Vi har också en...gammal...som jag gärna skulle byta ut faktiskt.

    Nu har IKEA-katalogen kommit, men här ligger den under en massa reklam och tidningar. Tryggt!
    För när plasten slits av och man börjar bläddra, så vet jag hur det blir...
    Man suktar och drömmer och önskar sin gamla åt pipsvängen!
    Och inte fanken är den speciellt skön heller. Min...

    Men så är det ju det där med pengar...
    Synd att allting ska vara så förbenat dyrt. Eller så är det jag som är fattig.
    Det blir nog ett tag till med den gamla, tyvärr. Om den bara inte varit BLÅ????
    Vad tänkte jag på??

    Kram på dej! //Jenny

    SvaraRadera
  13. Daniel: Det är ju som så att soffan redan ÄR belamrad med plädar, det räcker liksom inte längre!

    Bloggullet: Till slut så! Kram!

    Speja: Drömma är helt ok!

    2BarnsMamma: Även små steg blir ju en stig så småningom!

    Jenny: Besöket hos sjg gick väldigt bra! Skönt var det! Mmmm.... blå soffa! Det är ju det jag OCKSÅ har. Blå soffa med zebramönstrade kuddar... Eehhh? Tänkte? Gjorde visst inte det!

    SvaraRadera
  14. Så bra att du äntligen fått kallelserna även om det som sagt blev lite ketchupeffekt av det hela. Det är ju märkligt att det blir så, ALLTID! Håller tummarna för att utredningen går bra!

    Sitter själv och drömmer med näsan i Ikea-katalogen och surfar på deras hemsida. Vi planerar att rusta badrummet och lite smått och gott från det stora möbelvaruhuset kommer då att behövas. Ny soffa vill jag också ha men den vi har nu är ju egentligen jätteskön men ack så ful (hur i hela friden kunde vi välja grön skinnsoffa den där dagen för 11 år sedan).

    Jag har märkt att jag mår väldigt bra av att få planera och drömma om inredning. Vill alltid ha något projekt på gång för det får min tillvaro att ljusna.

    Nu hoppas vi att hösten blir riktigt bra så klarar vi vintern av bara farten, eller hur?

    Kram!

    SvaraRadera
  15. Anbam: Jorå´! IKEA damp ner här också! Mer att bläddra i! Vi hoppas att hösten blir, precis som Spader Madames förhoppning: Bästa hösten ever!

    SvaraRadera
  16. Hoppas nu att allt går bra med utredningen, vännen!
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  17. INTE en ny soffa, Cina! Den går inte att ersätta och du vet vilka protester du kommer få från Lollos och min sida :D

    Jag kan inte bestämma mig för vart jag ska blogga. Det här kanske blir en blogg som ingen vet om, förutom du och Lollo då. Kan nog bli skönt! KRAM :)

    SvaraRadera