fredag, augusti 28, 2009

Jag dansar igen!

Igår kväll var jag på höstens första Afro-pass på gymmet. Vis av tidigare starter valde jag att gå på 30-minuterspasset. Minns mitt första Afro-pass överhuvudtaget för två år sedan, otränad som en frysbox, rökare men fylld av optimism och träningslust. Gymmet hade "prova-på-gratis-pass". Afro-dans lät kul. 1 timme. Hur svårt och jobbigt kan DET vara? tänkte jag och Grannen. Efter 10 minuters dansande stod jag lutad mot väggen, flåsande och pustande med ben stumma som stockar. En "nära-döden-upplevelse" till trummor kan man säga. Inte trevligt alls.

Med den upplevelsen i bakhuvudet började terminen alltså igår. Det gick ganska bra. Sommarens promenader har gett lite "jä-ar anamma" och flåset är inte helt borta. Tänkte jag.
"Böj på benen, puta med rumpan, stampa, stampa, stampa".....
Instruktioner som är lätta att följa, jag förstår precis.
"Ut med rumpan, skaka, skaka ".....
Jjjaaaggg hhhääännngggeeerrr mmmeeeddd......
"Stooooooora rumpor, gör er breda"!
Inte svårt alls. Verkligen inte svårt. Bästa förutsättningarna!
"Sträck upp, hylla solen, sträck, sträck"!
Mina 162 centimetrar blir långa och oj, vad jag sträcker.
"Jobba ner mot jorden, axel, axel, rotera, axel, axel"
Va?? Axel? Jorden? Eeeeh. Jaha. Hänger med. Fast en takt efter. Gör inget.
"Lätta fötter, smyg iväg, smyyyyg, smyyyyg och kaaaaaaaaaasta åt höger".
Lätta fötter. Lätt på foten.....? Kasta! Krock. Jaha. Höger. Ursäkta. Gör inget.
Jag kämpar på. Trummorna trummar och svetten lackar.

Hela tiden tänker jag att det här är bra. Att träna är verkligen bra. Trummor är bra. Energi är bra. Jag behöver verkligen energi. Den här skitsjukdomen ska besegras. Energitjuvar ska förgöras. Jag SKA bli hel och glad igen. Stampa, stampa, svett, svett. Skaka rumpa.
"Och så saaaaaaaaaaaaaaktar vi ner, gå saaaaaakta från sida till sida......... andas in...... och ut"!
Redan slut? Va? Jag ser mig omkring. Idel kvinnor i olika åldrar och storlekar. Vi ler lite åt varandra med rödblommiga ansikten, svettigt hår som står åt alla håll, immiga glasögon och barfota. Det är något särskilt med gympa-pass när alla är barfota, det blir lite mer avskalat, lite mer nära, lite mer lika på något sätt. Ja, jag tänker för mycket. Men jag är nöjd över att ha klarat av höstens första Afro-pass!

17 kommentarer:

  1. Hahahaha! Läste precis högt här för Dotera som sitter och "scrappar" lite här bredvid mej, och vi fick oss ett rejält garv!
    Man kan riktigt höra trummorna och känna svetten lacka i ditt beskrivande inlägg!
    Få förunnat att kunna skriva så "målande" som du gör! Snacka om att du har en "gåva"!!!
    Skriv mycket och ofta för du gör det med en glöd och inlevelse som är såååå bra!
    Megakram från mej och Sandy (Dottern) //Jenny

    SvaraRadera
  2. hehe
    Det låter ju skitkul det där.
    Har provat på det en gång men jag kände mig verkligen osmidig. Troligen för att de flesta var vältränade och samspelta medan jag hoppar åt fel håll etc.

    Iaf så låter det som om du har hfat det kul
    :)
    /A

    SvaraRadera
  3. Låter ju underbart roligt döjobbigt ju*L* I bland så önskar jag mig tillbaka till 20-årsåldern då man fortfarande kunde göra sånt.. Så lyckliga du som får skaka rumpa*L* Ang Arja-historien ja han tyckte det var riktigt trevligt o sitta o prata med henne..när han hämtat sig från den första förlägenheten det vill säga*L*

    SvaraRadera
  4. Heja, heja! Ingen afrikansk dans för Spader, dags för Yoga? Ha en helg som känns lång och skön...

    SvaraRadera
  5. Jenny: Tack för de värmande orden!

    Ännelaij: Det är verkligen kul! Jag blir glad!

    Engelsson: Ja, och så himla härligt att det är meningen att rumpan SKA vara bred när man skakar.... ;)

    Spader Madame: Yoga är inte heller dumt! Inte dumt alls!

    SvaraRadera
  6. Vad härligt det låter. Jag älskar och dansa så jag avundas dig eftersom jag vet att min kropp inte klarar sånt där längre. Dansa på och bli glad i själen igen. Dans frigör en hel massa bra saker.

    Själv började jag på vattengympan igår. Snacka om att man är avskalad inför varandra när man står där i duschrummet alldeles barfota över hela kroppen. Nu har vi badat ihop i massor med år så det är gammalt och vant....:-)

    SvaraRadera
  7. Hej Cina! Grattis till första afro-passet. Jag vet inte om jag skulle klara det. Vad kul att du fått en utmärkelse!! Jag håller verkligen med, din kärlek till familjen lyser igenom varenda stavelse. :-)

    Jodå, jag mår bättre men har fått en prövning igen. Min gamla arbetsgivare och jag har inte riktigt samma tänk om vilken arbetsträningsplats jag behöver. Men det ordnar sig. Allt får ha sin gång.

    kram christina

    SvaraRadera
  8. Cicki: "...barfota över hela kroppen.." Det är ju underbart ju! Kram! ;)

    Christina: Tack! Du har rätt, allt har sin tid, det gäller att ha tillförsikt! Kram!

    SvaraRadera
  9. Det påminner mig om mitt första gympapass! Fast egentligen vill jag inte tänka på det!

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  10. Hej! Såg dig hos nilla och tittar in här.
    Vilken underbar beskrivning av upplevelsen! Jag vill också dansa afro-dans!
    Nu ska jag läsa vidare i din blogg.

    SvaraRadera
  11. Hahahaha! Vilken underbar beskrivning! Har själv bestämt mig för att testa afrodans för de startar det på "mitt" Friskis nu.
    Din beskrivning gjorde mig inte mindre sugen! Jag återkommer kanske (KANSKE) på min blogg med rapport haha
    Kul att du tittade in så att jag hittade hit! =)

    SvaraRadera
  12. Du gav en klockren beskrivning av ett afropass.. jag kände mig precis som du första gången, bara det att jag tänkte innan "meh, är det lönt med bara en halvtimme??".. blev snart varse om hur glad jag var över att det BARA var 30 min och inte mer!!! ;o)

    Nästa vecka drar jag igång med afron, men tyvärr har de ändrat tiderna och det passar mig sämre.. men jag hoppas kunna gå på ett pass i veckan i allfall.. Det är ju så roligt..

    SvaraRadera
  13. Vad härligt det låter! Dans är verkligen underbar terapi för att fylla på med glädje och energi. Jag fick testa just afrikansk dans på min möhippa och det var verkligen otroligt jobbigt också. Hoppas du inte har alltför mycket träningsvärk idag! Kram

    SvaraRadera
  14. Bra beskrivning på dansen. Jag såg allt framför mig. Verkar kul, min kropp skulle säga nej,nej med en gång. Nöjer mig med vattenjympa.
    Tack för din påhälsning. Jag ska nu läsa lite vad du skriver. Mitt sömntåg går inte ännu. Jag har svårt att somna.
    På återseende. Viola

    SvaraRadera
  15. hahahahaha...Det där verkar ju jättekul! Undrar om det finns sånt här i Gävle också?
    Kram

    SvaraRadera
  16. Znogge: Nä, vissa saker vill man förtränga!

    Mockapocka: Välkommen! Afro rekommenderas varmt! Man blir glad!

    Markattan: Tack!

    Nilla: Välkommen! Testa, absolut, om du får möjlighet!!!!

    Pia: Visst är det roligt!!! Och jobbigare än vad man kan tro, 30 minuter är perfekt till att börja med!

    2BarnsMamma: Så sant! Perfekt glädje- o energi-påfyllare!

    Polargrevinnan: Vattenjympa är inte heller dumt! Vi ses!

    Wingar: OM det finns, prova! Rekommenderas varmt!

    SvaraRadera