måndag, augusti 17, 2009

Ändrade planer!

Idag fnissade grannen bakom staketet när jag fick ett "sommarlovet-är-ta-mig-tusan-alldeles-för-långt-anfall" strax efter klockan 11 på förmiddagen.
Jag ville ha lite hjälp i trädgården som såg ut som en ödetomt efter sommaren. Lite snyggt kunde vi väl fixa till? Ja, alltså jag OCH barnen?! De är ju ändå lediga ett par dagar till. Jag har ju ansträngt mig för trevliga aktiviteter hela sommaren för de små liven?!
Men nej. Andra planer liksom. Som att zappa på tv.n, spela på datorn eller kolla in någon dokusåpa på kanal 56789 ungefär.
Då påpekade jag för dem, med liiiiite hög röst, att sommarlovet en gång kom till för att barn skulle kunna hjälpa till på gården med skörd och annat på bondetiden. (Visst?) Nu är det väldigt ont om bondgårdar just här där vi bor, men jag har ärvt en halv gård i sommar så även om den inte är i närheten så HAR vi alltså en gård. Vad hjälpte det? Var de med mig i trädgården? Nope.
Är de allmänt uttråkade, blasé och verkar alldeles utschasade efter semestrarna? Japp.
Längtar vi efter ordning och reda, rutiner, tider att passa, mat på bestämda tider, skolbussar, blockflöjtsträning, blöta träningsskor i hallen, scheman m m. Jajamänsann!
Om jag fixade trädgården?
Nä. Jag gick över till grannen och drack kaffe. Fick andra planer liksom!

11 kommentarer:

  1. Hahahaha..Det där är precis som här. Det är jobbigt för de "små liven" att ha sommarlov, då kan man ju inte hjälpa mamma heller..=) Usch jag har tjatat truten ur led när det gäller att fixa i trädgården, orkar inte allt själv. Men det är ju mycket roligare att flänga runt på moppen som min grabb gör.

    SvaraRadera
  2. Jag gör som grannen, fnissar lite lätt. Det är märkligt hur unga människor kan bli så trötta.....:-)

    SvaraRadera
  3. Wingar: ja, det är nog många som föräldrar som längtar till skolstarten nu!!! Igenkänningsfaktorn är hög! ;)
    Cicki: Ja, tröttare än tröttast!

    SvaraRadera
  4. Lät som en väldigt bra stratergi. Istället för att bli sur och grinig och gå upp i små atomer. Sätter man sig lugnt ned med en kopp fika och njuter livet. BRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  5. Laila: Börjar visst fatta att det här med strategier även kan gälla mig!!! ;)

    SvaraRadera
  6. Läser om både avlidna hängkaraganer och tonåringars fantastiska sätt att lyckas "snirkla" sej ur arbetsbördorna i hem och trädgård...Och ler igenkännande...och nickar...och tänker på mina slängda pelargoner efter min vecka i Skåne sist...Hrmpf!

    Men jag vill verkligen inte tänka på hur jag själv var i den åldern!
    Då kommer jag ju inte ha något mer att säja lixom...Haha! (Och Gu´nåde Mormor om hon berättar för min tonårs-son som nu är den siste ungen här hemma på gården...)

    Lät som ett smart drag att dricka kaffe hos en granne istället för att reta sej mera...(:
    Tänk så BRA det är att dricka kaffe, va!
    *ilar iväg och fyller på min kopp*

    Kram på dej, och ursäkta att jag inte kommenterat på några dagar nu.
    Vi har ju en hel del gemensamt i vår sjukdomsbild så du förstår säkert...
    Håller precis på att försöka kravla mej upp ur "det djupa mörka hålet" igen...):
    Fasen att det ska vara så svårt med psykiska sjukdomar, för dom rår man inte på.
    Mot en förkylning kan man liksom ta en kopp te med citron i och sen känna sej lite bättre.
    *fortsätter kravla uppåt och hoppas på att bli "lite roligare" snarast inne på min blogg*
    Kram! //Jenny

    SvaraRadera
  7. Kaffe hos grannen verkar som en bra tröst!

    SvaraRadera
  8. hihi.
    Du gjorde det rätta.
    Gorma på barnenmåste man göra ibland.
    Och fika med grannen också.

    /A

    SvaraRadera
  9. Jenny: Mmmmm. Fallgropar, fallgropar! Skönt att du är på väg upp igen! Varmaste kramen!

    Spader Madame: Ja, jag är glad att jag har min granne!!!! Många kaffestunder har det blivit genom åren!

    Ännelaij: Det är ju rentav lite skönt att gorma ibland! ;)

    SvaraRadera
  10. Hihihi engelsson hejar på..jag känner minsann oxå ofta för o få andra planer..ska tuffa till mig..jajamen ..varm kram

    SvaraRadera
  11. Som jag har önskat att skolan ska börja.. då kommer de utanför huset i allafall!! ;o)

    SvaraRadera