fredag, maj 14, 2010

En bal på slottet

Det är bråda tider. Det är ju MAJ månad. OM nu någon missat det?????!!!!! Handbollsavslutning avklarad. Skolvalet som föll väl ut = Lilla Syster kom in på eftertraktad musiklinje och medföljande studiebesök, check. Några utflyktsdagar, temadagar, naturvandringar och en lägerskola på det så, tja, vi är i alla fall halvvägs till juni.
Det som upptagit min tid de senaste dagarna har varit en studentbal. Med en blivande student i radhuset så händer det ju lite mer sällsynta, men trevliga, aktiviteter. Varav balen var en. Som nu kan bockas av. Check!
Fina, fina klänningen har hängt i Stora Systers rum sedan nyår, väl inplastad. Idag hänger den där också men använd. Väl använd.
Vad är väl en bal på slottet?
"Helt underbar"! kunde Stora Systern rapportera till övriga familjen idag.
Tänkte väl det! Väl förberedd, sminkad och stylad till tänderna av Största Systern och Extradottern, iklädd stilig kavaljer, framkörd till slottet i vit limousine, fotad och hejad på så till den milda grad!
Mitt i allt stod en förvirrad men glad mamma och tänkte:
"Vad fort det går"!
"Vad stor hon blivit"!
"Vad bra det ändå känns"!
Och ja. Så klart jag grät en skvätt. Nu var det ingen som såg det för det regnade duktigt hela dagen och fast det var uppehåll just vid balens öppnande, var det ingen som tänkte på att mamman var våt på kinderna. Det är ju bara så ...... härligt ibland.
Så vad är väl en bal på slottet? Helt underbar!


Stora Systern är på väg. På väg mot resten av livet.
Visst kniper det i mamma-hjärtat. Liten blir stor!

13 kommentarer:

  1. Underbart. Det är en av de sorger jag har att jag fick inte sy min dotters studentbalklänning. Då hade jag redan flyttat. Min väninna sydde den åt henne så det var ju nästbäst i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Ja, en bal på slottet. Klart det är underbart! Tittade på Största systern bilder och kände knappt igen Stora systern i galastass. Så Fin! Var hon lika nöjd med klänningen som vid inköpet?
    Det regnade på YngstaDotterns bal också. Tror det var fjolårets regnigaste dag, lite synd men inte mycket att göra.

    SvaraRadera
  3. Åh, jag har också en student i år, min första, visst känns det lite vemodigt....

    SvaraRadera
  4. Vad händer???
    Nyss började de småskolan och nu är de på väg ut i livet....
    Kul men läskigt (för en mor!)
    Kram

    SvaraRadera
  5. ...jaaa, det stackars mammahjärtat ska tåla så mycket...men vad fina dom är barnen. Själv grinar jag alltid på skolavslutningar och är jättepinsam men sån är jag!
    Kram.

    SvaraRadera
  6. Åh, så härligt.
    Det är svårt att hålla ögonen torra vid studenter och skolavslutningar samt lucia.
    De är ju sååååååå fina.
    Grattis till dottern och till dig.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Och jag har inga fler att skicka iväg till studentbal, det är gjort. Alla mina stora, fina barn.
    I morgon är det dop av första barnbarnet och det är ju också förknippat med en vacker klänning.

    SvaraRadera
  8. Det är tre år kvar innan min dotter står där som student. Och då vet jag med all säkerhet att tårarna kommer att spruta för mig. Jag kommer säkert att fälla en tår nu när hon går ut nian också, blödig som jag är...
    Din dotter ser ut att ha en fin klänning, kan tänka mig att det är en hel del planering inför den stora dagen.
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Jag har klarat av en student och det blir en detta året. Tiden går så fort. Mycket att ordna och dona med.
    Balen är ju verkligen en höjdpunkt. Dom är så fina allihopa, och så .... vuxna helt plötsligt. Snart sitter man där i sin gungstol, med katten i knäet och virkar grytlappar.

    SvaraRadera
  10. Cicki: Nästbäst! Helt klart!

    Ezter: Nöjd var Stora Syster! Med allt!

    Pillargontanten: Vemodigt och spännande!

    Susanne: Ja, fort går det!

    Gafflan: Ju äldre jag blir desto blödigare blir jag!

    Ännelaij: JA! De är så fina! Tack! Kram!

    DHT: ÅH! Första barnbarnet! DET är stort!

    Carina: Ja, det är allt lite pyssel!

    Camilla: Har ju också tränat en gång tidigare på student. Nya tider väntar verkligen!

    SvaraRadera
  11. Jadu, tiden går. Min lilla A är nyss fyllda tretton och just nu tycker jag det känns som en hel ocean av tid tills hon tar studenten. Men, men ... med tanke på hur fort de första tretton åren gått lär jag väl bara hinna blinka innan fem till har försvunnit till historien.

    PS. Tjusig klänning och jättefin färg! Den enda långklänning jag själv äger har precis samma blå nyans, så det är väl kanske inte så konstigt att jag ger den med beröm godkänt? ;o)

    SvaraRadera
  12. bal visst är det underbart, har skickat tre på bla och har en kvar, men det som tur är dröjer några år till, gråtit en skvätt har jag gjort alla tre gångerna, bara fasar för eventuella bröllop jissis....

    SvaraRadera
  13. Åh.. när barnen tar studenten så måste det "knipa i hjärteroten".. det är ju ett avslut på småbarns- och tonårslivet. Trots att jag har tvillingar så blir studenten för dem olika år. Carro åker ju till USA nästa höst så syrran tar studenten ett år före henne! Bra, för då slipper man alla kostnader samma år! ;o)
    Vilken fin klänning hon hade!!! Läcker färg oxå!
    Kram på dig, min vän!!! Ta hand om dig!

    SvaraRadera