torsdag, maj 20, 2010

I skuggan under ett träd

Igår var en spännande dag. Efter timmarna i växthuset bar det av till Stora Staden för att beskåda en fotbollsmatch. Nu tillhör inte det en utav mina vanliga sysslor en onsdagkväll, för ni som hängt här ett tag vet ju att då målar jag. Och mina målarkvällar rör man inte på. Men, nu är det kursuppehåll över sommaren och onsdagskvällarna behöver ju fyllas med annat.
Så varför inte en fotbollsmatch? En i Svenska Cupen. Med en "känning" i det ena laget var ju saken given. Hängiven supporterskara på läktaren, fint och varmt väder gjorde att det blev en härlig kväll. Dessutom kunde Älsklingen slita sig från jobbet en stund och gjorde mig/oss sällskap. Så vad kunde gå fel?
Ja, det var väl det då att "vårat" lag inte vann. Men det berodde inte på hejarklacken, för oj, vad vi hejade, klappade och ropade! Ibland går det ju bara inte som man vill!

Idag har det varit högsommarvärme här. Jag går på sparlåga för dylika utflykter som den igår tar på mina krafter. Jag håller på att lära mig det, vad "batteriet" räcker till, och det tar lite tid. Å andra sidan har det varit helt ok att sitta i skuggan under ett träd i dag och bara finnas till. Ja, tre timmar i växthuset först då. Men sen. Återhämtning pågår. Jag har haft god hjälp där under trädet. Av grannpojken, tre och ett halvt år. Härliga sanningar har jag fått mig till livs och så många myror, maskar, gråsuggor och tusenfotingar jag fått se idag, var det länge sedan jag såg. Han är en liten herre som helt är här och nu, det är bara att hänga med och njuta. Det behöver man ibland!

9 kommentarer:

  1. Det låter jättehärligt att få sitta där och finnas i en treårings värld en stund.

    SvaraRadera
  2. Att sitta ner en stund i skuggan under ett träd, är inte så dumt. Andas, njuta, känna att bara "finnas" till. Det skulle många behöva.....den stunden är guld värld. har jag sagt att du målar vackra tavlor? nu gör jag det!
    Ha det så bra & tack för titten.

    SvaraRadera
  3. Vilken bra liten kompis du har där. Av treåringar kan man lära sig mycket :)
    Kramen

    SvaraRadera
  4. Just det med batteriet är baske mig inte lätt !
    Jag åker på nitar titt som tätt :(
    Tror du man lär sig någon gång?
    Jag är nog för gammal hund :))
    Kram på dig Bambi

    SvaraRadera
  5. Härligt att bara vara! Med en liten knatte som sällskap helas man bra! Ungar är härliga! Och fotboll är kul!

    SvaraRadera
  6. Efter en sådan där härlig dag är nog batteriet laddat igen.
    Maskar och gråsuggor har säkert hjälp till när de presenteras av en så gullig kavaljer.
    Jag blir lite vilsen när alla aktiviteter tar sommarlov i mitten på maj. Kamske bäst att ta lov jag också. Vi sätter oss i sommar under eken och njuter.
    Sköt om dig.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  7. Ja, det är läckert att se smådjur på barnahänder...

    Men ack så svårt att bara finnas till... Esset och Spader har lovat att prova.

    SvaraRadera
  8. D H T: Fantastiskt!

    Monica: Jag älskar att måla! Tack!

    Carina: De är bästa lärarna på en del grejer, helt klart! Kram!

    Bambi: Jag tror att man lär sig att man får träna på det hela tiden! Hela livet!

    Ezter: Både fotboll och ungar är kul!

    Viola: Vilsen blir man. Helt klart!

    Spader Madame: Det är väl värt att prova!

    SvaraRadera
  9. Ja ungar i den åldern är härliga! Själv har jag en 2½åring och det är underbart och se hur hon upptäcker världen! Jag hänger på som sagt och försöker "lära" mig en del som gått förlorat i vuxenstressen.

    SvaraRadera