onsdag, maj 05, 2010

Lugn och fin

Nu är arbetsträningen i växhuset inte bara en dans bland rosor, klematis och lobelia. Nej, här bärs även sniglar, sköldpaddor och jättestora krukor, kartonger viks ihop och bärs till återvinningen, det ska se snyggt och prydligt ut i butiken så sopkvasten är inom räckhåll för det mesta. Som jag gillar det! Omväxling är grejen för mig som har noll uthållighet. Den kan man träna upp har jag hört. Och muskler kan man träna upp. Har jag också hört. Efter att idag ha "förlöst" 25 blå trädgårdsniglar, modell skitstora, ur trånga kartonger så har jag en hint om muskler i vila. Som väckts. På oväntade ställen.
Nu är ju grejen med arbetsträningen att jag ska ta det lugnt, preciiiiiiiiiiiis det som jag har så svårt för när jag mår bra. Men det ger ju ändå hopp, den här spirande viljan, att det ändå SKA gå att få fart på den här tanten. Inte expressfart. Ånejdå, det går inte. Men styrfart!? Det är en trevlig fart, man har koll på läget, hinner se, uppleva och styra undan när det går åt pipsvängen igen. Lite åt övningskörningshållet skulle man kunna säga. Utan skylt. Jag behöver ingen. När kunderna i växthuset frågar om "snowflakes" och "njurvindor" och jag tror att de pratar väder eller sjukdomar, ja, då lyser det "övningskörning" i pannan ändå. Det bjuder jag på. Jag har styrfart!

15 kommentarer:

  1. Låter fantastiskt Cina! Vad var det de frågade efter egentligen? Fick du reda på det?

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det låter att du hamnat på rätt plats i livet. I alla fall vad det gäller arbetet.

    SvaraRadera
  3. Ezter: Jomen "Bacopa" och "Silverfalls" frågade de efter. Plättlätt. Nu!

    Cicki: Åtminstone för en stund, och den stunden njuter jag av! Mycket!

    SvaraRadera
  4. styrfart är en himla svår fart att hålla, skönt att du känner att du kan hålla den hittade dig hos osloskånskan..

    SvaraRadera
  5. Hej cina!
    Jag tänkte jag skulle skumma igenom gamla inlägg i din blogg för att få en uppfattning om vem du är och vad du skriver om,men det var inte gjort i brådrasket såg jag ganska snart.
    Långa inlägg och mycket humor. Jag får väl ta det lite pö om pö. Trevlig sida verkar det i alla fall, så jag tittar in flera gånger.

    SvaraRadera
  6. Tass, tass här kommer jag smygande...fråga mig inte hur ...??? cyberrymden är stor. Än är man där & så klickar man & så är man här. Jätte trevlig Blogg!!! Kommer åter!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Känner igen...

    Fokusering på andningen rekommenderas - hur känns det när jag (du) andas in och andas ut.
    Ofta, ofta under arbetstiden, om och om igen.

    Jag minns att jag aldrig kunde hålla tillbaka mitt friska jags personlighet, under mina arbetsträningsförsök - gick åt pipan varje gång.
    Tror knappt att jag andades överhuvudtaget. ;)

    Var rädd om dig.

    SvaraRadera
  8. Styrfart är bra, men håll dig till lugna vatten med liten jolle -inte öppet hav och fullriggare! PUSS!

    SvaraRadera
  9. Bara att gratulera då.

    Härligt när det känns bra även om man får "nya" muskler...

    Markattan

    SvaraRadera
  10. Å så gott det låter. Ta det lugnt och se till att njuta och bygga upp dig, både kroppsliga och mentala muskler.

    SvaraRadera
  11. Ååååhhhh vad härligt det låter! Nu väcktes min växthuslängtan till gigantisk!

    Och ÅH vad jag känner igen det där med att inte kunna ta det lugnt när man mår bra. Fyfan vad det är svårt, rent ut sagt.

    SvaraRadera
  12. Hej! Vad kul att du tittade in till mig så att jag hittade din fina blogg! Njurvinda måste ju vara en sjukdom, det hör man ju på namnet...;D

    SvaraRadera
  13. Ååååååååååååh, jag älskar växthus!
    mmmmmm...underbart med alla blommor.
    Och oftast vill jag ha "allt" utom nejlikor.
    Har svårt just för dem..tråkigt nog.

    KUL!

    Men har ni inga trädgårdstomtar då?
    ..ööööööööh...

    SvaraRadera
  14. Inspirerande faktiskt...funderar lite på det där med växthus, jag skulle nog må bra där.

    SvaraRadera
  15. Bara du tänker till liiiite och inte kör på för hårt... då är det ett perfekt ställe för dig, oavsett om du lärt dig alla växtnamn!! :o)
    Kram!

    SvaraRadera