onsdag, mars 17, 2010

Fy katten!

En onsdag i mitten av mars. Det snöade i morse. Fast den här gången inga enorma mängder utan lite mer som puder. Så där lagom tunt så att isfläckarna döljs. Känner redan hur ont det kommer göra i lårbenen om jag ramlar på väg till garaget. Näe. Broddar på!

För övrigt har jag flera morgnar ångrat att vi skaffade katt. Den lilla fröken Martini är jättesöt, charmig och busig och bra för barnen. Och väldigt morgonpigg. Hon väcker mig så käckt 04.35 med ett fasligt jamande och skrapande med tassarna på mina ben. Sen springer hon före mig nerför trappan och vill ut.
Varför gick jag med på detta? Varför lär man sig aldrig att det till slut i alla fall är MAMMAN som fixar och trixar med djuren?
Vi har tränat förr om jag säger så.
Fiskar, hamster, kanin och vandrande pinnar. Vad gäller vandrande pinnen höll jag på att bli anmäld till djurskyddsföreningen. Pinnen behövde en pinne att klättra på.
"Plättlätt" tänkte jag och tog en pinne ur högen som Store Bror släpat hem. Som råkade vara en tallpinne med kåda på. Och den levande pinnen bar sig inte bättre åt än att h*n ju klibbade fast i kådadroppen och ja, dog en plågsam död för vi hade åkt på semester ett par dagar.
Och så fick mamman ljuga inför sina små barn och säga att pinnen hade flyttat till himlen och hade det bättre och det var begravning och ..... ja. Att man aldrig lär sig.
"Hörru morsan" tröstade barnen i morse.
"Martini är ju så ung. Hon håller nog bara på kanske två år till. Sen blir hon gammal och trött."
"DÅ får ni sova. Båda två"!
Så nu vet jag det! Sovmorgon. Om två år! Jippi!

6 kommentarer:

  1. Eh...gammal och trött om två år...?
    Blir inte katter typ 20-25 år?

    SvaraRadera
  2. Nilla: Just den HÄR katten blir trött om två år! OM den överhuvudtaget blir EN dag äldre...;)

    SvaraRadera
  3. Hiihiih JAG lär mig ALDRIG heller när det gäller djur !
    Men jag är den som gilar dom allra bäst ändå;)
    TAck för ditt svar om NÖTEN ...
    Jag vet inte alls hur jag ska göra ...Nöten är mera som en kastanje med taggar utåt :(Den river i mig ...
    Åt vilket håll jag än låter den gå :(
    Jobbigt ,jobbigt .
    Kram och ha en underbar skön promenad .jenny

    SvaraRadera
  4. Oj Cina...om två år...då vet du var du har att se fram emot...ålderdom och sovmorgon. Jippi liksom ;D
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Har aldrig lyckats skaffa djur. Kommer inte skaffa djur heller -tror jag! Går helt enkelt inte på såna finter!

    SvaraRadera
  6. Barnen hade en vandrande pinne en gång. När jag höll i den så rörde den på sig, tror jag i alla fall, och jag tyckte det var döläskigt så jag liksom tappade, eller egentligen "kastade" i väg den så den hamnade på golvet. Den blev aldrig sig lik efter det...
    Den dog faktiskt nån dag senare :(
    Kramen

    SvaraRadera