onsdag, mars 31, 2010

Baka baka liten ..... bulle!

"Jamen det är ju jättekul att laga mat" tänker jag och svänger ihop köttfärsås för enmiljonfyrahundratredje gången.
"Jag har minsann närt en kock vid mitt bröst så takterna går igen" fortsätter jag för att hålla humöret uppe,
"och Store Bror har nu pryat som kock så en dag så......",
".... kanske middagen är serverad när jag kommer hem".
Matbestyr står mig ibland upp i halsen. Så är det bara. Mycket mat lagas i radhuset. Många bullar ska bakas framöver också. Store Brors lag med föräldrar står som värdar för en handbollscup i stan och det är klart man ställer upp. Men eftersom nu mamman ska på kalas just den helgen och äntligen har lärt sig att en aktivitet i taget minsann räcker och därför inte kan vara på plats fysiskt just den där helgen, ska det alltså bakas bullar istället. En sisådär 300 st var budet igår kväll. 300 bullar kräver sin kvinna och jag har kallat på hjälp. Ja, min mamma alltså! En kvinna som vet att trilla bullar! Goda är de också!
Egentligen tycker jag att det är roligt att laga mat men ni vet vad jag menar. Fantasin tryter, det ska lagas och diskas och....
Så när blivande svärmor ringer och frågar om Älsklingen och jag har något emot att bli bjudna på lite påskmat i helgen därute på ön svarar jag ju blixtsnabbt:
"NÄE. Det har vi ABSOLUT ingenting emot"!
För den godaste maten är den jag inte lagat själv. Och så gillar jag ju att pysslas om!

12 kommentarer:

  1. Åh, vad skönt att svärmor bjuder på mat!
    Och bra med en bullbakande mormor till hjälp! Tänk på hur gott det luktar när det är klart!
    Mys mycket i påsk!

    SvaraRadera
  2. Aptråkigt allt som oftast att ordna med mat och disk vareviga dag! Evighetarbete som aldrig blir färdig, därför är det så trevligt när man blir bjuden på mat. Det kan mna ju aldrig tacka nej till :D
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Mat har varit ett jobbigt moment för mig under hela min sjukdomstid. Det har blivit någon konstig mental låsning kring det här att tänka ut maträtter och planera.
    Å, inte tycker jag att det är roligt att laga heller.

    Så om Någon skulle fixa all min mat åt mig resten av mitt liv, så skulle jag inte tveka en sekund, utan säga; "Jaaaaaaa tack"!

    Undrar om jag kan hoppas på att svärmor ringer och bjuder på Påskbuffé tro...hoppas, hoppas. :)

    Om vi inte "hörs" igen före helgen så...Glad Påsk Cina!!

    SvaraRadera
  4. Ibland är det bara så trist att laga mat. Ibland är det rätt kul. Men visst är det härligt att få sätta sig vid ett dukat bord och bli bjuden på allting. Ha en skön påskhelg med mycket vila och god bjudmat.

    SvaraRadera
  5. Här lagas det godast mat faktiskt och barnen VÄGRAR vara någon annanstans !!!!
    På gott och ont !
    Mycket måsten och disk ...
    Går inte så bra ihop med våran livsstil ;)
    Men vad gör man inte för sina barn ;)
    Ha en underbar påsk ...
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Jag vill också ha en sån svärmor. Var hittade du din?

    SvaraRadera
  7. Åh, så härligt det låter med en helg med god mat som du slipper laga själv!
    Passa på att njuta nu!
    Kram & glad påsk till dej!

    SvaraRadera
  8. Ezter: Tack detsamma!

    Gafflan: Evighetsarbete är ordet!

    S o F: Mycket kringjobb är det! Glad påsk till dig med! Kram!

    Cicki: Precis så är det! Kram!

    Jenny: Man lagar makaroner in masso! Kram!

    Nilla: På en båt!

    Susanne: Trevlig helg till dig med!

    SvaraRadera
  9. Visst kan matlagning och vad med det tillhör kännas motigt ibalnd.
    Mår man sen inte riktigt bra och inte så sugen på att äta - det blir inte roligt - jag vet.
    Sen kom en period i livet då jag skulle laga mat - bara till mej själv - inte roligt det heller, men det var bara att gilla läget. Herrn i huset är en förträfflig kock och äldste sonen likaså. Du ska se den dagen kommer när din son blir så duktig att du gruvar dig att bjuda på mat. Oj, vad ska han tycka? Så har jag det.
    Men det är härligt att gå bort, just vad vi gör hela helgen. Omgivningen tror nog att vi behöver muntras upp - som sagt vi sätter oss till dukat bord frän och med ikväll och hela helgen. Annandaagen vill vi bjuda hem en ensam släktning och det blir inte så betungande.
    Nästa vecka är det påsklov här.
    Några barnbarn har aviserat att de gärna hälsar på - och farmor om du orkar så gillar vi din fiskgratäng.
    Det blir matlagning kombinerat med glädje.
    Nu önskar jag och de dina en bra påskhelg. Både du och jag ska njuta av allt vi blir bjudna på i helgen.
    Sköt om dig. GLAD PÅSK!
    Kram Viola

    SvaraRadera
  10. Jag tycker inte ens det är roligt att laga mat, nä jag äter hellre än lagar :)
    Vad underbart för dig - det blir ön i alla fall, och förrådet får vänta.
    Ha en härlig påsk vännen!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Ingen mamma som bullar upp, ingen svärmor som bjuder in. Men en älskad man som lagar och gottar mig. Hur bra kan man ha det egentligen?

    Markattan

    SvaraRadera