onsdag, augusti 18, 2010

Goda grannar

En kväll på landet för några veckor sedan, ringde Stora Syster från radhuset och var lite upprörd:
"Du har fått brev från polisen"!
"Har JAG"?!
Hon läste högt för mig och det visade sig att min cykel var stulen. Det hade jag inte ens märkt. Ont om cykelvägar på ön är det så den får alltid stanna hemma.
Nu hade då någon ANNAN tyckt att min cykel var väldigt bra att ha, tagit den och slängt den i skogen, säkert för vidare transport senare. Attans!
Men då funkade saker och ting så där som man önskar:
Cykeln hittades i skogen, lämnades in och polisen kunde hitta ägaren, mig, i cykelregistret. Fiffigt! Den är stöldmärkt men inte namnmärkt. Och jag fick ett brev och kunde hämta cykeln. Den var fortfarande låst och det var lite faktiskt kul att hiva upp nyckeln så att polisen såg att det faktiskt var min. Ja, jag hade ju visat leg och så innan. Ordning och reda!
Jag bad om namnet på den som lämnat in den och det visade sig vara en av grannarna här på gården! Heders till honom! På gårdens kräftskiva i lördags gav jag honom ett litet paket och han blev allt lite paff när jag berättade historien!
Idag får jag hem den efter en sväng hos cykelreperatören! Jag gillar min cykel! Och mina goda grannar!

14 kommentarer:

  1. Goda grannar är bra och cyklar :D

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt när det händer sånt där. Alltså inte stölden utan den upphittande grannen.

    SvaraRadera
  3. Hur ofta händer det nuförtiden, att folk gör sig besväret att lämna in en cykel som ligger och skräpar? Heder åt grannen din!

    SvaraRadera
  4. Vilken tur du haft, inte ofta man hör att någon får tillbaka sin borttappade cykel.
    Ha en bra dag och cykla försiktigt.....har du hjälm....*fniss*......

    SvaraRadera
  5. härligt, ny frissa och så får du cykeln tillbaka trots att du inte saknat den, ibland är det skönt att leva..

    SvaraRadera
  6. Goda grannar ska man vara rädd om!

    SvaraRadera
  7. Gafflan: Jättebra!

    Cicki: Ja, det känns tryggt och bra att veta att man har människor runt omkring som bryr sig!

    Nilla: Inte särskilt ofta tror jag!

    Monica: Nä. Jag har ju inte hjälm. Fast jag borde. Ju.

    Mimmione: Precis! Flyt, liksom!

    Cici: Sannerligen!

    SvaraRadera
  8. Sånt blir jag glad över att läsa.

    Heja grannen!

    SvaraRadera
  9. Grattis! Skönt att få tillbaka den innan du märkte att den ens var borta ;-) Härlöigt med sådana grannar!

    SvaraRadera
  10. Antar det inte var samma granne som tog ner häcken? ;)

    SvaraRadera
  11. Grattis till cykel och god granne.

    SvaraRadera
  12. Bra, blir glad av att läsa... Bästa granne var värd en present!

    SvaraRadera
  13. Alltid lika trevligt med en sannsaga i verkligheten.

    SvaraRadera