tisdag, augusti 10, 2010

Rapport från tvättstugan

Fenomenet SEMESTER upplevs ju av många. Och på väldigt olika sätt. Själva semestern har jag inte svårt för, inte alls, men det här "före" och "efter". "Före" var väldigt laddat när jag mötte Älsklingen, vad som skulle ingå i det.
"Åh, vad skönt att åka till landet på lördag"! kunde höras av manlig stämma.
"Va"?
"På lördag"? Förvånad kvinnlig stämma.
"Vi slutar ju jobba på fredagen"?????
"Ja, vet jag väl, vi slänger ihop grejerna och så drar vi lördag morgon"!
"Slänga ihop grejerna" innebar att packa kläder och grejor för fem personer i tre veckor. Samt att planera matlista, handla allt det planerade och så, ja, ni vet!
Till saken hörde att Älsklingen levt ensam ett tag, hans tjejor var tonåringar och fixade sig själva och jag hade då tre lite yngre barn. Samt en tonåring som ständigt var på vift. Som gjorde så gott de kunde men kanske inget att räkna med så där våldsamt. Vad gäller packandet. Så själva utgångsläget var lite ojämnt.
Men,
man jämkar sig. Makar sig och stakar sig. Ger upp och lägger till. Och får ihop det. Vareviga sommar. Makalöst.
Och "efter" semestern då? Vad ingår där?
Ja, t ex tvättandet och tillbakaplockandet av alla saker som varit med? Kylbagarna tillbaka i förrådet? Hett tips! Planerandet av mat hemmavid? Klippa tomtens vildvuxna gräs? Också lite ojämnt utgångsläge från start.
"Har du mycket kvar, det kommer en bra film ikv........................"?!
"Va, blev du sur"????????????
Allt det här tänker jag på idag när efterdyningarna av årets semester böljar här i radhuset och Älsklingen springer som en tok mellan tvättstugan och förrådet och vi konstaterar båda att semester är ju helt ok men det här "före" och "efter". Kan man leja bort det kanske?

10 kommentarer:

  1. Ja, känner igen det här med vilka förväntningar och olika förutsättningar man har... Persnoligheterna kommer liksom till! Håller också på - försiktigt med efterarbetet! Största kramen till dig!!

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Jättejättebra inlägg som träffar spiken klockrent på huvudet!

    SvaraRadera
  3. Kan ROT-avdraget utnyttjas tror du. ;)

    Känner igen mig från när vi hade husvagn när barnen var små.
    Packa in och packa ur...semestrar och långhelger...samma visa.

    Allt gott!

    SvaraRadera
  4. Spader Madame: Personligheterna gör absolut sitt! Kram to you too!

    Osloskånskan: Kände själv att den satt ganska bra...... ;)

    Gafflan: Precis!

    S o F: RYT-avdrag kanske? ;)

    SvaraRadera
  5. Jag är minimalist när det gäller före och efter så jag har i princip rationaliserat bort det. Det får väl lite konsekvenser men de blundar jag duktigt för.
    Jag kanske påminner om mannen din?

    SvaraRadera
  6. Det där med manligt och kvinnligt är intressant. Tidigare, när jag var singel och bodde med min son, satte vi oss i princip bara i bilen och åkte iväg när vi skulle på semester. Det vi inte fick med oss saknade vi inte. Numera är jag sambo med en kvinna som lagar mat och packar engångsgrillar i parti och minut när vi ska nånstans. Suck... Men jag ska erkänna att det faktiskt är gott med medhavd fika när man är på utflykt.

    SvaraRadera
  7. Jo, det där före och efter skulle man kunna hoppa över.
    Pang på det roliga bara :)
    Kramkram

    SvaraRadera