tisdag, augusti 31, 2010

Vem kan man lita på?

Om man skulle ta och skriva om något politiskt kanske? Så här i valtider?! Man kan ju bli lite trött på alla skriverier, allt pajkastande och så men då och då glimrar det till och intresselampan tänds lite extra.
Som det här med ordföranden i styrelsen i vårt landsting tillika Socialdemokraternas gruppledare t ex. Som dribblat med skattepengar. Så klart, höll jag på att säga. Han har låtit tala om sig då och då genom åren.
Nämnda karl råkade jag på i skolsammanhang för sisådär 10-11 år sedan. Han var då kommunalråd eller nåt och skickades ut för att försvara de ytterst drastiska resursneddragningarna som kommunen skulle genomföra. Han gjorde det inte så bra kan jag säga utan lyckades reta upp en hel skolmatsal med föräldrar så till den milda grad och se, det dröjde inte länge förrän han hade andra uppdrag.
För några år sedan, när jag jobbade inom Landstinget och det var neddragningar igen in absurdum, hade han avancerat till landstingsråd och inhandlade mitt i krisen en kristallkrona och nya möbler till sitt tjänsterum. Very nödvändigt och totalt sinnesförvirrat kan ju en vanlig människa tycka. Men det fanns alltid ursäkter och undanflykter.
"Det var inte jag, det var han" och så pekades åt annat håll.
Sen har det liksom trillat på. Konferenser hit, spritnotor dit, fakturor som attesteras fast "oj, inte visste jag....." och så vidare.
Tills bubblan sprack härförleden. Man hade liksom fixat till lite hög lön. Åt sig själv. Mycket vill ha mer eller nåt.
Lokalblaskan har grävt fram det ena efter det andra och i lördags kunde vi läsa hans förklaring och det summerade han så här:

"”Jag har aldrig medvetet farit med osanning. Däremot har jag fått klart för mig att mina minnesbilder visat sig vara felaktiga.”

Se där ja! Det uttalande kommer att bli ett citat för den här familjen båda av ungdomarna och de vuxna, det känner jag på mig. Man vill ju helt enkelt skydda sig själv. Ibland. Väl?
Nu har han avgått på egen begäran. Så någon j-a självinsikt fick karln till slut men inte förrän näsan stod långt in i hörnet.
Han är inte ensam. Inte på långa vägar. Likväl blir jag förbannad när jag läser om det.
Så varför uppröras inför detta? Det händer ju jämt?
Fast man måste ju bry sig. Det måste man. Man behöver bry sig om det som händer alldeles bredvid. Och jag röstar för att vi ska ha folkvalda människor som inte roffar åt sig mer än vad som är rätt och rimligt. Eller går det inte att låta bli? Måste man bli fartblind och ego när man kommer upp sig i politiken?
Säger som Sverker på Plus sa när det begav sig:
"Ska det vara på det här viset"?

7 kommentarer:

  1. Ja du. Man blir trött, arg, förbannad och besviken! Det slösas med pengar som inte är deras egna! De blir fartblinda och oerhört giriga, inte bara politiker utan även vissa höga företagsledare... Minns ett visst försäkringsbolag... *rys*

    Min man är fritidspolitiker och heder åt honom - han lever som han lär! (Och därför vågar jag inte ladda ner filmer eller musik som "alla andra gör") Han försöker aldrig göra något för egen vinning och han har alltid väljarnas bästa för ögonen.
    Nu låter han nog som världens torrboll, men det är han inte! Bara en man med stor heder och som aldrig skulle tillåta sig att bli tagen med fingrarna i kakburken.
    Nu finns ju såklart fler som är som honom, men det är ju tyvärr de andra som man får läsa om (med all rätt!), och politikerföraktet ökar hos många.

    Oj, vilken lång kommentar det blev... : )

    SvaraRadera
  2. "”Jag har aldrig medvetet farit med osanning. Däremot har jag fått klart för mig att mina minnesbilder visat sig vara felaktiga.”

    En blivande klassiker! Klockrent.

    Tack/Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Ja dessa politiker! Det är svårt att rösta tycker jag. Man kan tycka vissa idéer här och vissa där är bra. Sen har man ju en viss grundsyn. Men de som är som ditt exempel...huuu!!! de verkar finnas inom alla partier. Jag har svårt att förstå hur förtroendevalda kan missbruka medmänniskors förtroede så till den grad!
    I morgon får jag besök av en lokalpolitiker från gamla kommunen. Vi har helt motsatt syn på saken, dessutom hatar jag att diskutera politik, eller ens prata det. Hoppas jag kan få henne att prata om annat, annars blir det en trist eftermiddag!
    Grattis till Stora systers körkort också!
    Jag ska förresten rösta i morgon... första dagen man får, lika bra så är man av med det sen!

    SvaraRadera
  4. Nej, det ska inte vara på detta viset och vi måste göra allt vi kan för att få bort de där självgoa personerna från politiken.
    De flesta politiker är ärliga och arbetar för sin övertygelse att det de gör är rätt.
    Nu har vi chansen att stryka de namn på valsedlarna som vi tycker inte gör rätt för sig och som utnyttjar sin position i samhället.
    Jag stryker två namn.
    Det skrivs inte så mycket om politik i bloggarna - om man bortser för de renodlade politikerbloggarna. Själv tycker jag att det redan börjar bli mättat även i media. Skönt när det blir avgjort vem som ska styra vårt land. ca 40 % lär bli besvikna, vem det återstår att se.
    Ha det så bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  5. På sikt undergräver det beteendet hos vissa politiker hela vår demokrati. Folk vill ju inte ens rösta till slut, de känner bara förakt.
    Desto viktigare därför att de som blir fartblinda och maktfullkomliga tvingas avgå och stå för sitt svek.

    SvaraRadera
  6. Och sen kan de vända och vrida på ord så de nästan tror sig själva!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag håller med Nilla. Det är denna typ av politiker som förstör demokratin. Den som vi ska vara så enormt rädd om.

    Har man fått folkets röst att vara med och styra vårt land/kommun/landsting så är det något man ska vårda. Oavsett vilket parti man tillhör. Det heter faktiskt FÖRTROENDEVALD. Det ordet tycker jag säger allt.

    SvaraRadera